Is het veilig om mobiel te bankieren op een openbaar netwerk?

Ervanuitgaande dat je wel op een "echt" openbaar netwerk zit en niet op een door hackers opgesteld netwerk?

Toegevoegd na 44 seconden:
Bijv. op Schiphol of in een winkelcentrum.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Internet

Het beste antwoord

Ik weet niet zeker waarom sommige antwoorden hierboven nogal terughoudend zijn, maar internetbankieren is gewoon veilig op een onbeveiligd netwerk.
Een onbeveiligd netwerk wil namelijk niet zeggen dat beveiligingen van de websites die je bezoekt ook uitgeschakeld zijn. Internetbankieren gebruikt dusdanig toffe algoritmen dat zelfs aanvallen als een 'man in the middle'aanval niet mogelijk zijn. Zelfs via een onbeveiligd netwerk kunnen kwaadwillenden daar niet omheen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik doe dat ook al een tijd. Geen probleem mee gehad. Hij logt automatish uit als je wegdrukt of het scherm zwart maakt
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kan je beter niet doen. Je weer nooit wat diegene met dat netwerk doet. Nooit vertrouwen en zeker niet met bankgegevens.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een openbaar netwerk is juist vaak beter beveiligd als je al op banksite terecht kan via een openbaar netwerk dan is er verder niets aan de hand https site zijn soms juist niet te bereiken dus ja dan houdt het op
de enige die je misschien kan "hacken" is de aanbieder van dat netwerk zelf.
zolang je veilig uitlogt is er niets aan de hand lijkt me
wel lijkt me de aanbieder van dat netwerk een issue om even over na te denken
zoiets als schiphol is natuurlijk perfect daar het een prof IT team is neergezet
dus daar mag je wat van verwachten
op een camping of cafe o.i.d zou ik inderdaad wat voorzichter zijn. maar zelf dat is redelijk veilig hoor

openbare of onbeveiligde netwerken van particulieren ?
never nooit niet.
capthavoc