Hoe kun je er achter komen of antieke plaatjes op het internet daadwerkelijk auteursrechterlijk beschermd zijn?

En hoe kun je erachter komen hoe je dan evt. aan de rechten ervan kan komen?

Iedereen die een beetje bekend is met de pc en de Ctrl+Alt+C toetsencombinatie weet te vinden kan dit er immers bij zetten. Zelfs ©Meander kan dit doen.

Zijn dit soort plaatjes uberhaupt beschermd, en hoe kun je hier dan achter komen? Hetzelfde vraag ik mij af voor Poezieplaatjes.

Zie afbeelding voor een random voorbeeld.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Internet
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Even vermelden wat de bron van dat plaatje is, dan val je weer binnen de grenzen van het citaatrecht.

Het beste antwoord

Je hebt onderzoeksplicht als de licentie van 't plaatje niet (bij je) bekend is. Je zult dan dus contact moeten opnemen met diegene die 't plaatje geplaatst heeft. Als dat niet lukt, en 't blijft onduidelijk welke licentie er van toepassing is, dan mag je 't plaatje in principe niet her-publiceren. Wat je dan nog kunt proberen, als je dat toch wilt, (en als de kans bestaat dat 't op de betreffende website is gekomen doordat iemand 't weer ergens anders vandaan geplukt heeft,) kan je 't plaatje ook verder opzoeken op internet, totdat je de oorspronkelijke bron en/of een bijbehorende licentie vind: http://www.tineye.com/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Alle plaatjes op internet zijn door iemand gemaakt, toch?

Het antwoord is dan ook heel eenvoudig: je moet ervan uitgaan dat *alle* (ja, echt alle) plaatjes op internet auteursrechtelijk beschermd zijn.

Je mag *al* die plaatjes alleen herpubliceren (bijvoorbeeld als avatar gebruiken) als je expliciet toestemming van de rechthebbende hebt.

Weet je niet wie de rechthebbende is, dan heb je pech en moet je gewoon van het plaatje af blijven.

Overigens mag gebruik als citaat wel, dan uiteraard met bronvermelding. In de bron kun je lezen wanneer het gebruik van bijvoorbeeld een plaatje wordt gezien als citaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het auteursrecht is inderdaad begrensd naar duur. Volgens art 37 Aw vervalt het recht 70 jaar na de dood van de maker.

In het geval de maker niet bekend is (of onvoldoende bekend is) bepaalt art 38 Aw dat 70 jaar na de openbaarmaking van het werk het auteursrecht vervalt.

Dus indien je een digitale afbeelding hebt gevonden waarvan de maker niet op zodanige wijze is aangeduid dat zijn identiteit buiten twijfel staat, dan vervalt het auteursrecht 70 jaar na de eerste openbaarmaking van het werk.

Toegevoegd na 33 minuten:
Overigens is een digitale afbeelding als simpel kopie van het originele werk volgens art 14 Aw aan te merken als (slechts) verveelvoudiging van het werk wat als gevolg heeft dat het maken van de afbeelding zelf niet onder het auteursrecht valt. Het gaat in dat geval om het werk wat op het plaatje staat. Dit anders indien de maker van de afbeelding een eigen inbreng heeft door iets persoonlijks toe te voegen.