Hoever is het bereik van een goed WIFI verbinding ?

Tot hoever kan een goed WIFI netwerk bereik hebben in meters of kilometers.
Kan je je WIFI netwerk wel aanpassen voor een heel groot bereik ? En hoe doe ik dat ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Internet
13.8K

Het beste antwoord

Daar is geen zinnig woord over te zeggen. Het gaat erom hoe de energie gebouwen penetreert en welke storingen aanwezig zijn. Wifi reikt het verst op het platte land, zonder huizen.
In Nederland is maksimale vermogen 100 milliwatt. Je kunt veel verder komen als je meer vermogen gebruikt, maar dat is illegaal.
escape
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

dit wordt bepaald door o.a. de kwaliteit van je router, type wifi-signaal, de antenne, apparaten in het netwerk en storende factoren zoals muren en andere wifinetwerken in de nabijheid.

wil je een zo goed mogelijk wifisignaal dan plaats je het draadloze toegangspunt zo hoog mogelijk. gebruik je een kanaal dat zo ver mogelijk verwijderd is van dat van naburige netwerken en probeer het signaal softwarematig (door alternatieve firmware) of hardwarematig (google maar eens op zelfbouwantennes, met piepschuim en het binnenste van een stukje coaxkabel kom je al een heel eind!) te verbeteren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe groot je bereik is hangt af van veel factoren. Dikke muren, stalen balken en conflicterende netwerken zijn funest. Reken dan op 30m, terwijl ik in huis al niet eens 10m haal.

Heb je een gebied waar je met richtantennes een point to point verbinding op kunt zetten, dan kun je makkelijk een paar honderd meter en meer halen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben bij den Spannse provider FONERO, dit werk goed en het is gratis. Ik denk zo 100 meter of zo as daar geen steen muuren etc. da tussen zijn
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
<> Kwaliteit

De kwaliteit van het signaal van draadloos internet kan per locatie nogal verschillen. Het aantal access points en het zendvermogen hiervan spelen een rol. Ook kunnen andere factoren een rol spelen:
•Hoever u bij een access point vandaan zit
•Of er obstakels tussen het access point en uw ontvanger zitten (in bladeren van bomen zit veel vocht, dat het signaal dempt)
•Zit u binnen of buiten (buiten is het signaal vaak beter, in een stalen caravan zult u weinig bereik hebben)

<> Ontvangt verbeteren?:
Om de ontvangst van draadloos internet te verbeteren, is een zichtverbinding tussen ontvanger en access point het beste. Vaak is dit echter niet mogelijk. Gelukkig zijn er nog meer opties om de verbinding te verbeteren:
•Gebruik een sterke wifi ontvanger (hoog zendvermogen, goede ontvangstgevoeligheid)
•Gebruik een wifi ontvanger met externe antenne aansluiting, zodat u bijvoorbeeld een wifi antenne buiten kunt plaatsen (handig voor campers)

<> Thuis het signaal verbeteren:
•Plaats uw wifi apparatuur niet in een hoek
•Zet uw draadloze router buiten de meterkast (elektromagnetische velden)
•Kies een goed kanaal (test eens met kanaal 1, 6 of 11)
•Gebruik apparatuur met een hoog zendvermogen (o.a. van fabrikant Engenius)

<> Wat beïnvloed het signaal negatief?

Er zijn diverse zaken die slecht zijn voor een goed wifi signaal (zowel thuis als bij een hotspot):
•Metalen oppervlakken (deze reflecteren de radiogolven)
•Vloeren en muren met gewapend beton (= metaal)
•Storing van andere draadloze apparatuur (wifi, bluetooth)
•Magnetrons
•Hoogspanningsmasten
•Draadloze beveiligingsinstallaties

(http://www.allesoverdraadloosinternet.nl/wifi-hotspot/internet-camping/ontvangst-draadloos-internet-verbeteren/)