Waar haalt wikipedia zijn informatie vandaan?

Omdat er mensen zijn die zeggen dat wikipedia onbetrouwbaar is, vraag ik me af waar wikipedia dan zijn informatie vandaan haalt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Internet
1.3K

Het beste antwoord

De informatie op wikipedia wordt door zowel amateurs als professionals ingevuld. Feitelijk net als hier op Goeie Vraag. Wat geeft wikipedia zelf aan informatie erover:
" Als iedereen alles mag wijzigen, hoe betrouwbaar is Wikipedia dan?
Inderdaad mag iedereen Wikipedia-pagina's bewerken. Daarvoor is geen vraag om toestemming nodig. Maar er zijn wel regels en afspraken aan die iedereen zich moet houden. Wanneer er oneenigheid bestaat over de inhoud van een artikel moet men bijvoorbeeld een slim boek erbij halen.
Maar uiteindelijk kan er er geen enkele garantie worden gegeven over de artikels."

Net als Goeie Vraag kent wikipedia moderatoren: De moderatoren zijn gebruikers die gekozen zijn om de verschillende activiteiten op Wikipedia in goede banen te leiden. Ze kunnen bijvoorbeeld besluiten om iemand die zich ernstig misdraagt, te blokkeren. Inhoudelijk hebben de moderatoren echter geen extra rechten.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is die link wel betrouwbaar :p
Amadea
11 jaar geleden
Zou wel een beetje dom zijn om onjuiste informatie te verstrekken in de FAQ's... ;- )
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat rena op het "wij van WC-eend adviseren WC-eend" probleem duidt. :D
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hihihi, nee hoor, ik dacht echt dat wikipedia betrouwbaar was en uit ware feiten bestond. Niet dus...
(of snap ik niet wat je bedoeld mrtomaat?) Bedankt voor je antwoord amadea.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wikipedia is over het algemeen wel betrouwbaar, dat is zelfs aangetoond. Een encyclopedie is ook niet altijd betrouwbaar. Als jij iets onjuist ziet staan in een encyclopedie zal je tot de nieuwe druk moeten wachten voordat het verbeterd is (als het al verbeterd is). Als jij nu iets fout ziet staan op wiki kan je het direct verbeteren.
Amadea
11 jaar geleden
Maar het verschil zit erin dat een encyclopedie gegarandeerd door vakmensen is geschreven. Terwijl Jan en alleman wat ie maar wil op wikipedia kan zetten. Je kunt aan de bijdragen niet onderscheiden wie er een studie naar gedaan heeft en wie niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waar kun je dan de meest vertrouwelijke info verkrijgen die er te verkrijgen is???
Amadea
11 jaar geleden
Bij een vertrouwenspersoon ;- )

Andere antwoorden (2)

Mensen kunnen op Wikipedia zetten wat ze willen, maar de meeste mensen passen dit snel weer aan. Wikipedia is over het algemeen vrij betrouwbaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik was echt in de veronderstelling dat wikipedia bestond uit ware feiten. Uit de antwoorden blijkt het tegendeel. Dank voor je antwoord :)
Een ieder die een zinvolle bijdrage kan leveren kan dat doen. Het censureert zich vanzelf, de massa die het leest en corrigeert is groot. Crowdsourcing heet het.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord :)