Heeft het soort/merk router dat je hebt te maken met de snelheid van je internet?

we hebben sinds kort een nieuw internet abbonement met sneller internet dan we eerst hadden maar het downloaden gaan niet sneller...
we hebben nu een router van belkin (54g)
ik denk dus dat het aan de router licht...

onze internet snelheid is 15 mbit/s

en welke router kunnen we anders het best aanschaffen?
gr Jay

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Internet
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
www.speedtest.net Ga eens dichterbij je router zitten en kijk of het verschil maakt. Heb je ADSL? Wil nog wel eens veel lager zijn dan geadverteerd. In principe zou 54g (54mbit/s) voldoende moeten zijn om een 15Mbit abbo goed te laten lopen. Wat gebeurt er als je bedraad gaat met de snelheid?

Het beste antwoord

Het ou best aan je router kunnen liggen. 54g is al oud. In theorie zou hij wel snel genoeg moeten zijn voor jouw internetabonnement, maar zeker als je draadloos wilt internetten, kan je router de bottleneck zijn.

Voordat je een nieuwe koopt, kun je beter eerst even testen of je internet inderdaad sneller is, door je computer met een netwerkkabel aan je modem aan te sluiten. Je gebruikt je router dan niet. Als je dan wel snel internet hebt, zou je een nieuwe router kunnen overwegen. Ik heb zelf goede ervaringen met Netgear en Linksys.
bamibal
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Tegenwoordig hebben alle routers dezelfde doorgeefsnelheid. Het veranderen van merk/soort maakt niets uit.

Je downloadsnelheid is ook afhankelijk van de uploadsnelheid aan de "andere kant". Als deze maar met 1 Mbps upload, kan je wel een router hebben die 2000 Tera-bps kán downloaden, maar dat blijft dan je beperking.

Ga eens naar speedtest.nl om je werkelijke downloadsnelheid te meten en die te vergelijken met je vorige aansluiting.

Toegevoegd na 1 minuut:
je zou evt een sterkere antenne aan je router kunnen overwegen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Een grotere bandbreedte is eigenlijk alleen interessant als je meerdere computers op je netwerk hebt aangesloten, maar je kunt het wel vergeten dat je hierdoor veel en veel sneller download met slechts 1 computer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bamibal
11 jaar geleden
Het is absoluut onwaar dat alle routers dezelfde doorvoersnelheid hebben. Sla er maar eens een review-site op na. Daar worden vaak verschillende routers naast elkaar getest, waaruit blijkt dat de WAN-LAN snelheid vaak flink verschilt.