Als je met je laptop op een ander draadloos netwerk zit dan die van jezelf, bijv via WIFI, heb je dan ook een ander IP adres?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Internet
5K

Het beste antwoord

Ik denk zelf dat je het zo kunt zien in een normale thuis situatie:

Elk apparaat in het netwerk krijgt een eigen adres. Het toegangspunt tot internet krijgt van de provider een adres (vast of wisselend).

Je eigen PC die verbonden is met het toegangspunt krijgt een IP adres van dat toegangspunt, een intern adres. Je toegangspunt vertaalt het interne adres naar het externe adres.

Als je het draadloos netwerk van de buren inlogt, dan krijg je de gegevens van dat andere toeganspunt. Dat is een ander IP adres dan die van jouw toegangspunt. Dat gasttoegangspunt geeft dan ook je interne IP adres af. dat interne IP adres kan natuurlijk precies hetzelfde zijn als die je kreeg bij je eigen toegangspunt, mits ze niet tegelijkertijd toegang geven (zodat je bijvoorbeeld draadloos met het ene netwerk en bedraad met een andere bent verbonden). Dat laatst kan conflicten geven.

Voor de buitenwereld krijg je volgens mij dus een ander IP adres naar buiten toe.

Toegevoegd na 2 minuten:
Je kunt je IP adres controleren met:
http://www.whatismyip.com/

http://www.ipee.nl/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Prima uitleg en plaatjes zijn altijd handig !

Andere antwoorden (4)

Ja dan is dat inderdaad anders...

Toegevoegd na 50 seconden:
De wifi of de router bedeelt je een i.p. adres toe... Jij merkt daar niets van en het werkt prima ook als je een ander i.p. adres hebt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Je hoeft geen DHCP te gebruiken.
In Jip en Janeke taal: ja, je krijgt een ander adres. Dat is hetzelfde als je op vakantie bent. Je neemt je mobiel mee en je nummer werkt nog steeds maar je adres is even tijdelijk anders (dus omgekeerd uitgelegd :) )
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de meeste gevallen wel. Veel thuisnetwerken zijn DHCP-netwerken. Deze wijzen elke keer dat je jouw laptop opnieuw aanmeldt bij het netwerk een nieuw IP-adres toe. Elke keer dat je op een ander netwerk gaat krijg je ook een nieuw IP-adres.

Er zijn uitzonderingen waarbij je het IP-adres laat vastleggen, maar dit komt niet vaak voor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt internet ipadressen (publiek) en je hebt lan ipadressen (prive). Als je bij iemand anders zit heb je inderdaad een ander publiekelijk ipadres. Dit omdat een ipadres per locatie gerealiseerd wordt.

Privéadressen zijn vaak anders maar dat hoeft niet altijd. Privéadressen bij je vrienden thuis kunnen precies hetzelfde zijn.

Deze privéadressen worden meestal binnen een bepaald bereik vrijgegeven door je router of modem. Deze staan dus niet vast en kunnen elke dag anders zijn.

Publieke ipadressen voor consumenten worden trouwens ook vaak veranderd om de 150 dagen bijvoorbeeld.