Zijn er gevallen bekend waarin bedrijven de informatie op Wikipedia (lieten) manipuleren?

In de politiek en de idoolverering vinden wel eens "wiki-wars" plaats. Bijvoorbeeld de ene groep die schrijft dat Turkije zich schuldig maakte aan genocide op Armeniërs, waarna de andere groep schrijft dat Turkije zich slechts verdedigde tegen kleine groepjes agressieve terroristen. Of de ene groep de schrijft dat Kurt Cobain zelfmoord pleegde, waarna de andere groep schrijft dat Kurt Cobain waarschijnlijk is vermoord.

Ik doel nu echter op iets anders, namelijk of bedrijven die manipulatie toepassen.

Bijvoorbeeld een sigarettenfabrikant die zijn werknemers vraagt, op Wikipedia te schrijven dat de gevaren van roken erg meevallen, en dat roken juist ontspant en tegelijk nieuwe energie geeft.

Of een geneesmiddelenproducent die mensen betaalt om te schrijven dat geneesmiddel X zo goed helpt tegen veel kwalen, en dat er geen bijwerkingen zijn.

Zijn er gevallen bekend van dergelijke "bedrijfsmatige" manipulatie op Wikipedia?

Cryofiel
11 jaar geleden
in: Internet
Pieter2011
11 jaar geleden
Laatste nieuws: http://www.telegraaf.nl/binnenland/12627600/__Univ_poetst_kritiek_uit_Wikipedia__.html

Het beste antwoord

Ja, Pepsi Cola en Wall Mart hebben zich er onder andere schuldig aan gemaakt.

"De inhoud van Wikipedia wordt regelmatig aanpast, dat is een van de grondbeginselen van de online encyclopedie. Maar nu de site Wikiscanner in de lucht is kan via het IP-adres worden achterhaald wie de aanpassingen doet.

Wat blijkt: overheden,bedrijven en personen passen regelmatig belastende informatie aan. Kampioen aanpassen is de Amerikaanse geheime dienst de CIA. Zij voerden verreweg de meeste aanpassingen door. Maar ook overheden doen mee. Zo schrapte de Amerikaanse regering een hele passage over het vermeende alcoholisme van president Bush. Daarnaast lijkt het een vast bedrijfsonderdeel van pr-bureaus om via Wikipedia de bedrijfsnaam van hun klanten te schonen. Pepsi Cola haalde een passage weg over de mogelijke gezondheidsrisico's van cola. Wall Mart gumde uit dat ze twintig procent minder loon zouden betalen dan andere supermarkten. Daarvoor in de plaats werd geschreven dat het salaris van Wal-Mart medewerkers bijna twee keer hoger is dan het minimum loon."

http://www.computable.nl/artikel/nieuws/maatschappij/2109677/2429449/corporate-poetsers-zuiveren-naam-op-wikipedia.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Na het lezen van zulke artikelen ga je bijna twijfelen aan elk artikel wat betreft de genoemde of andere bedrijven en van regeringen wist ik het niet. Wel ooit iets van een gemeente in Nederland over Maxima dacht ik.