Hoe weet je of een webwinkel betrouwbaar is?

Is het thuiswinkel keurmerk daarin bepalend? Zijn er nog meer van dat soort keurmerken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Internet

Het beste antwoord

Chek deze site

http://www.checkwebwinkel.nl/Home2
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Dat keurmerk is wel belangrijk, omdat het wordt afgepakt als ze zich niet aan de regels houden.
Maar daarnaast kun je altijd even Googelen naar ervaringen van andere klanten. Als die altijd snel en goed hun spulletjes krijgen en de after-sales is goed, dan zit het wel snor.
Op electronicagebied kun je naar tweakers.net gaan.
Die hebben shopreviews van allemaal reuze kritische consumenten.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij kunnen ervaringen ook erg nep zijn en een keurmerk lijkt mij dus betrouwbaarder. Bedankt voor de tips en het antwoor.d
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klant-ervaringen kunnen een indicatie geven. Maar je moet er wel wat dingetjes bij in je achterhoofd houden: Mensen gaan veel sneller een reactie zetten als ze ontevreden zijn dan wanneer ze tevreden zijn. En grote winkels hebben standaard veel meer reacties, omdat veel meer mensen ze geprobeerd hebben (en dus ook veel meer negatieve).
Er is een goede gulden regel... Hoe kan ik ze bereiken, is er een telefoonnummer en krijg ik dan gehoor? dat is de eerste vraag die je voor jezelf moet beoordelen...

Geen ander contact mogelijk dan email, dan zeg ik NIET DOEN... Dan vraag je om problemen... En dan moet je het adres achterhalen, kun je dat niet, ook weer: NIET DOEN, niet met die lui in zee gaan...

Niks nie keurmerk wel of niet, krijg je geen van de twee aangegeven gegevens, dan keurmerk of nie: NIET DOEN...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een keurmerk garandeert tegenwoordig ook niet alles meer. Bij recent onderzoek is gebleken dat 43% van de winkels met het Thuiswinkel keurmerk zich niet aan de regels hield.
Als eigen webshop eigenaar hanteer ik de volgende regels als ik bij een ander koop. Dit alles moet er duidelijk op vermeld staan:

Adres
Telefoon nummer + tijden van bereikbaarheid
Kamer van Koophandel nummer
E-mail
BTW nummer
Duidelijke voorwaarden
Je rechten, dus of je iets kan terug sturen en welke termijn (standaard 7 dagen)
Verzendkosten en wijze
Levertijden
iDeal betalings mogelijkheid (PayPal mag ook)
Privacy beleid

Als ze de moeite hebben genomen om dit alles erop te zetten durf ik het wel aan ;-)

Eventueel kan je nog kijken of ze positieve recensies hebben natuurlijk.

Toegevoegd na 8 minuten:
Bovendien is het voor de startende web ondernemer vaak gewoon niet leuk meer om een waarborg te nemen vanwege de prijs, en dit wil dus niet zeggen dat ze het niet goed doen. Een simpel Thuiswinkel waarborgje kost al minimaal 540 Euro excl. BTW.
Vandaar dat je tegenwoordig vele andere soorten waarborg keurmerken ziet. Die zijn prijstechnisch vele male aantrekkelijker voor de ondernemer.

Toegevoegd na 22 minuten:
Via de links hieronder nog enkele andere keurmerken.
Webshop Keurmerk
Qshops
MkbOK
Digi Keur
MKBkeurmerk
Thuiswinkel Keurmerk http://www.thuiswinkelkeurmerk.info/ (aantal bronvermeldingen waren op haha)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een goede webwinkel (of internet verkoper ) geeft duidelijk zijn contactgegevens, voorwaarde en inschijvingnummers weer. Daarbij zou het kunnen helpen als ze een keurmerk voeren maar ook dat zegt niet altijd alles. Recencies zijn leuk maar niet overtuigend.

Daarnaast spelen ook andere factoren een rol mee; hoe betrouwbaar is de verzend dienst? Komt het bestelde artikel wel aan bij jou?
Hoe betrouwbaar ben jezelf? Het zal niet de eerste keer zijn dat een webwinkel wordt gebeld met de vraag waar het artikel blijft.

Kortom; als we alles door de mangel halen door de vraag te stellen "Hoe weet je of iets betrouwbaar is" dan heb je geen leven meer.
Als je echt een artikel hebt waarvan je zegt: ik weet niet of dit wel verstandig is om via het net te bestellen, ga dan gewoon naar een winkel en koopt het daar. Dan kun je voelen, proberen en de verkoper recht in de ogen kijken. (Niet dat dat alles zegt, maar toch).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een aanvulling op bovenstaande antwoorden:

Een keurmerk is geen bewijs dat een winkel betrouwbaar is, maar wel een indicatie. Een adres, telefoonnummer en dergelijke kan op de site staan maar onjuist zijn. Er is dus geen echte manier om te zien of een webwinkel absoluut betrouwbaar is.

Wanneer er wel een keurmerk op de site staat controleer dan ook bij de organisatie die het keurmerk afgeeft of deze winkel daar bekend is. Het is namelijk erg makkelijk om een image van een andere winkel te 'lenen'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Keurmerken zijn goud geld voor de oprichters en geven geen toegevoegde waarde. Keumerken kunnen gewoon digitaal gekopieerd en op de website geplaatst worden. Dus keurmerken zeggen niks.

Hoe je weet of een webwinkel betrouwbaar is?
Dat weet je nooit!!!!
Je kan ook je geld op de (DSB)bank kwijtraken!!!
Dus wat is het woord "betrouwbaar" nog waard?

Je kan echter wel de kans verkleinen en dingen doen om geen aankopen te doen bij malafide zaken.

Er zijn al heel wat nuttige tips gegeven.
Als aanvulling daarop zou ik een zoekopvraag doen bij de Stichting Nederlandse domeinregistratie. SIDN
Daar kan je de gegevens/eigenaar van dat domein opvragen.

Ik zou zeker een keer telefonisch of LIVE contact willen hebben en kijken of ze reageren.

Een ander advies is om met credit card te betalen zodat je betaling "verzekerd" is.

Succes & Namaste!