Het is een uniek identificatienummer dat aan een apparaat in een ethernet-netwerk is toegekend. MAC staat voor "Media Access Control" en wordt ook wel hardware-adres genoemd. Het zorgt ervoor dat apparaten in een ethernet-netwerk met elkaar kunnen communiceren. Vrijwel ieder netwerkapparaat heeft een vast, door de fabrikant bepaald MAC-adres.
In principe dient elk apparaat een uniek MAC-adres te hebben en mogen er geen twee dezelfde zijn in een netwerk. Dit wordt bereikt door aan elke fabrikant van netwerkapparatuur een verschillend bereik van adressen toe te kennen. De fabrikanten mogen elk adres maar eenmaal gebruiken.
Het Mac adres kan dus niet worden veranderd.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Het Mac adres kan dus niet worden veranderd." Zo is het inderdaad ooit eens bedoeld, maar omdat de meeste mac-adressen via software in een hardware-component zijn opgeslagen is het vaak toch mogelijk dit via software aan te passen. Deze techniek wordt o.a. gebruikt door hackers om anoniem te blijven. het zogenaamde "mac spoofing"
( http://en.wikipedia.org/wiki/MAC_spoofing )

Andere antwoorden (1)

Dat is een soort van serienummer die op de hardware "gedrukt" staat.
Gebeurt verder niks als je die verandert tenzij er bepaalde mac adres filters actief zijn. In de meeste routers van tegenwoordig kun je bv alleen bepaalde mac adressen toelaten op het netwerk.
Maar ook een ISP zou gebruik kunnen maken van het mac adres van een modem als vorm van identificatie.