wat is een ixp met betrekking tot het internet?

ik ben bezig met een werkstuk over het internet en ben dit tegengekomen. kan imand mij helder uitleggen wat dat precies is ?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Internet
1.5K

Het beste antwoord

allereerst staat IXP voor internet exchange point,ook wel bekend als NAP(network acces point.)
er is kwa isp's(internet service provider) een soort van hierarchie opgedeeld in drie tiers(lagen).
tier 3 : betreft isp's die vanuit meerder grote steden die rechtstreek een internet verbinding leveren aan klanten.
tier 2: meerdere isp's die landelijke netwerken hebben. soms maken ze al verbinding met een ixp
tier 1: hier gaat het dus om, het zijn grote organisaties(continentaal) die direct met elkaar verbinding hebben en anders door private peering.tier 1 isp's hebben dus hoge snelheids routers en data links etc. om verbinding te kunnen maken met ander tier 1 isp's.

deze verbinding gaat dus via de ixp met een globale internet backbone.
deze backbone maakt via hoge snelheid data links contact van bijvoorbeeld de ixp uit azie met de ixp uit europa. dit gaat door middel van glasvezel kabels die onder de grond doorlopen.

er zijn overigens meer dan 100 exchange points wereldwijd.

hopelijk is dit enigzins duidelijk.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De vijfde link die je krijg in Google, zegt in het engels (en mogelijk is dat eigenlijk je vraag: hoe is dit in het nederlands, maar wees daar dan wel duidelijk over):
What is an IXP?
IXPs (Internext Exchange Points) allow ISPs to extend their network by exchanging routing information and traffic with other ISPs. The ISP buys a connection to the exchange point and locates a router at the physical location of the LAN that forms the IXP. For APNIC's policies, an IXP is defined as: "An Internet Exchange Point (IX or IXP) is a layer 1 and layer 2 network structure that interconnects three or more Autonomous Systems (AS) for the purpose of Internet traffic interchange."

Wil je hier uitgebreidere informatie over, dan zou ik eens een boek aanschaffen of gewoon nog even wat verder kijken voor 'ixp explanation' of 'ixp lan definition' (in Google).

Was het je slechts om deze definitie te doen, dan is het zonder van je 3 punten om een vraag te stellen die met minder stappen was beantwoord in een search-engine.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een Internet eXchange Point, ook wel internetknooppunt genoemd, is een plaats waar veel providers hun verbinding bij elkaar brengen, en verbinding hebben op een hoofdverbinding (backbone).