Nee, een adres is een adres. Een getal is een getal.

Ik denk dat je bedoelt: kan een computer van IP-adres veranderen. Ja, dat kan wel. Binnen een netwerk kun je een IP-adres vrij kiezen. En op het internet is je IP-adres afhankelijk van waar je het internet op komt. Met een ouderwets inbelmodem kan het zijn dat je elke keer als je inlogt een andere IP-adres krijgt toegewezen. Tegenwoordig is het echter gebruikelijk dat je bij een internet-abonnement een vast IP-adres krijgt. Ook dan blijft het mogelijk om onder verschillende IP-adressen te surfen (via proxy's, bijvoorbeeld), maar dat vergt wat technische kennis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Nee, ook tegenwoordig kun je bij sommige providers niet verzekerd zijn van een vast IP-adres.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt, maar het wordt wel steeds gebruikelijker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een vast IP-adres is denk ik eerder uitzondering dan regel. Het levert een enorm probleem op met de flexibiliteit die een goed georganiseerde DHCP server nu juist zo handig maakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor wie thuis bijv. een FTP-server wil draaien zijn die dingen een gruwel. En is een vast IP-adres echt een uitzondering. Ik kan me herinneren dat toe ik nog in NL woonde en een provider uitzocht (4 jaar geleden) er diverse grote providers waren bij wie een vast IP-adres standaard was.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Moeilijk om daar een eenduidig antwoord op te geven Mjn. Ik heb zelf natuurlijk maar 1 internetverbinding, maar ik heb bij meerdere providers gewerkt, bij het oude ADSL (ADSL1) wordt nog wel gewerkt met een door de gebruiker in te stellen vast IP-adres, maar ADSL2+ wat tegenwoordig gangbaarder is en ook bij kabelinternet kiest men toch al gauw voor een DHCP configuratie. Voorbeelden van providers die DHCP gebruiken zijn bijvoorbeeld Ziggo, UPC, Tele2 en vast nog wel meer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je noemt net de drie die ik *nooit* zou overwegen. :-) Maar goed, het kan zijn dat de vraagsteller bij zo'n provider zit, ja.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ach voor twee van die drie heb ik zelf gewerkt en ik geef je geen ongelijk. Het is echter wel zo dat als je bijvoorbeeld ineens een hoop klanten erbij krijgt of zo de flexibiliteit (ze allemaal een ander IP-adres kunnen geven als dat moetn, ze in een ander (heringedeeld) subnet kunnen indelen etc.) zwaar meetelt bij de keuze voor de provider of die al dan niet met vaste IP's gaat werken. Dat bedoelde ik maar te zeggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zit bij Ziggo en heb al 4 jaar hetzelfde IPadres van ze gekregen. Moet ik zeggen dat het modem nooit langer dan een uur offline is geweest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In Duitsland krijgt een ieder elke dag een nieuw IP-adres...
(gelukkig zijn er diensten als http://www.dyndns.com/ dan boeit het vrij weinig welk IP-adres je krijgt).
Ja.

Een IP-adres is een nummer dat hoort bij een unieke aansluiting op het netwerk, bijvoorbeeld een computer die op internet zit.

Als je een IP-adres toegewezen krijgt van je internetprovider (wat meestal het geval is tegenwoordig) dan is het mogelijk dat deze van tijd tot tijd wordt gewijzigd, daar merk je verder in de regel weinig van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het hangt erg van je toepassing af. Als je thuis een FTP-server wilt draaien, dan ben je niet blij met een wisselend IP-adres. Maar als je alleen wat surft, dan merk je het inderdaad niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat klopt, als je thuis een server draait kan dit lastig zijn, daar zijn ook wel weer truukjes voor natuurlijk, maar inderdaad. Overigens is het bij veel providers beleid om in de algemene voorwaarden het zelf draaien van een server uit te sluiten.
Jazeker! IP-adressen veranderen regelmatig, doet je provider. Al hoorde ik van een kenner dat providers daar eigenlijk wel graag van af willen. Waarom, geen idee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja

http://www.websiteforum.nl/archief/kb.php?mode=article&k=564
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een ip adres kan veranderen ja. zowel intern als extern.
intern kun je dit wijzigen door je ip configuratie te renewen.
extern kun je dit wijzigen door van provider te switchen, of door een proxy te gebruiken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook als je meestal hetzelfde adres krijgt van je provider, kan door de modem op een andere interface (netwerkkaart) te prikken, toch een ander IP adres worden uitgedeeld. Toekenning door de DHCP-server vind dan plaats op basis van MAC-adres.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je bij sommige providers je modem een paar dagen uit zet krijgt iemand anders je ip adres en krijg jij dus een nieuwe als je de modem weer aanzet.

Er zijn ook providers die met vaste ip adressen werken in dat geval is het niet mogelijk.

Je kunt wel via een proxy surfen en daarmee je ipadres verbergen

http://www.google.nl/search?q=anoniem+surfen&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:nl:official&client=firefox-a

Toegevoegd na 14 uur:
Dit kwam ik vandaag toevallig tegen:

http://whatismyipaddress.com/staticpages/index.php/how-do-I-change-my-ip-address
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad. Beste uitleg wat mij betreft: mlodewijk.