Skype natuurlijk.
Het is gratis (zowel downloaden als gebruik) en meestal erg goed en praktisch. Je kunt het met en zonder video doen (via je webcam).
Iedereen moet het programma downloaden en installeren (niet ingewikkeld) en dan de Skypenaam die hij gekozen heeft doorgeven aan de moderator. Die kan dan een groep maken van de vergaderaars en ze allemaal tegelijk 'bellen'. Het is echt simpel.
Als de groep wat groter wordt (meer dan 3, 4 mensen) moet je een goede moderator hebben zodat niet iedereen door elkaar praat.
Dan is het ook van belang dat iedereen z'n microfoon uitzet als hij niet praat. Meestal is het dan ook beter geen video te gebruiken, omdat dat de verbinding te veel belast en je geluid slecht wordt (maar als iedereen supersnel internet heeft zou het wel kunnen).
Het is handig om allemaal een koptelefoon te gebruiken (om 'echo' te voorkomen - dat je je eigen stem terughoort omdat de microfoon van je gesprekspartner jouw stem opppikt van de speaker van de computer)

Wat goed trouwens dat je via internet wilt vergaderen! Zeer efficient en geen benzine verbruik.
Als je nog meer wilt weten, vraag gerust.
Ik ben zeer ervaren :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
om met meer dan twee personen te kunnen Skypen moet er één persoon abonnement nemen. microfoon uitzetten is niet nodig er kan er maar één praten en wie praat geeft bij alle anderen een oplichtende blok om het beeld bij alle anderen.
Snuffel
12 jaar geleden
Bedankt voor de duidelijke informatie! Ik notuleer veraderingen en zij deden dat vaak telefonisch via kpn. Maar dat kost geld en het geluid is vaak slecht vind ik. Voor mij als notulist moeilijk te volgen. Graag zie ik er gezichten bij. Dan weet ik wie wat zegt. Dat is bij telefonisch ook een probleem.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Monalisa
-Geen abonnement nodig. Het is allemaal gratis. Maar iedereen moet het programma hebben.
- Het is waar dat het blok oplicht van degene die praat, maar door elkaar praten is nog steeds mogelijk.
- microfoon uitzetten - is in mijn ervaring echt handiger bij een grote groep, zodat je niet op 4 plekken tegelijk de wasmachine hoort draaien, de hond van de buren blaffen, collega's hoort kletsen enz.
Nadeel van microfoon uitzetten is dat je geen instemmende geluiden hoort @Snuffel. Ook voor de notulist is het belangrijk de microfoon uit te zetten, omdat het geluid van je toetsenbord anders te horen is voor de rest.
Hoe goed het geluid is - dat verschilt per keer. Wij wonen allemaal in verschillende landen en soms is de internetverbinding niet goed, die wordt er dan 'uitgegooid' door Skype. Voor de nadelen van Skype, zie het (nogal technische) verhaal op Wikipedia http://nl.wikipedia.org/wiki/Skype
Wat ik wel heb gehoord is dat die nadelen niet gelden als je het programma echt helemaal afsluit als je klaar bent. Maar ik ben zeker geen expert op technisch computergebied (wel, op geen enkel technisch gebied :-))

Andere antwoorden (1)

Je kunt skype gebruiken, als iedereen dit installeert op laptop, pc of telefoon, kun je elkaar zien en met elkaar praten over internet.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt?