Bestaat er een manier om te bewijzen dat je echt bent wie je zegt dat je bent op het internet?

Leeftijd, geslacht, woonplaats, telefoonnummer; al dat soort persoonlijke informatie.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Internet

Het beste antwoord

Naar mijn idee niet.
Aangezien je alles handmatig in moet voeren kun je daar ook fictieve antwoorden geven. Zelfs een kopij van het paspoort kan van een ander zijn.
Liesbeth.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Wees jezelf, dan kan iedereen meteen voelen of je het echt bent of niet...

En al die info die je aanhaalt, dat is niet eens te checken door jezelf, dan moet je anderen gaan geloven...

Weet jij zeker dat je op jouw geboortedag die in je paspoort staat geboren bent, als de hele wereld nu een tegen zou samenzweren, hoe kom je dan zelf achter je werkelijke geboortedag?

Toegevoegd na 6 minuten:
Is dit niet XiniX die dit antwoordde, hoeveel meer bewijs wil je dan nog?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ligt eraan in welke context. Als je bv solliciteert via internet of een internetdate plant, dan zal de ander wel wat papieren van je willen zien en jouzelf. Als je bijvoorbeeld bij een overheidssite inlogt met je DigiD, dan klopt die informatie wel, want is gekoppend aan je BSN. Op deze site kun je iedereen van alles wijsmaken, niemand die het controleert tenzij ze naar je toe komen en om je legitimatie vragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een foto die je net hebt gemaakt van jezelf met tijdsaanduiding en je paspoort op foto bijsluiten.Of zie ik iets over het hoofd?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een webcam brengt veel duidelijkheid. Met mijn dochter van 12 een rare ervaring gehad op msn. Die andere jongen had telkens problemen om zijn cam te starten. Dan kan je er dus vanuit gaan dat hij iets ouder was dan dat ie zich voordeed!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Of het kan zijn dat het een jongen is die de webcam niet werkend krijgt. Maar het is inderdaad beter om voorzichtig te zijn.
Mensenkennis (op gevoelsbasis) blijft belangrijk, evenals het in staat zijn af te tasten of iets wel of niet geloofwaardig is.
En verder... nee, in mijn idee niet. Iemand ontmoeten en leren kennen blijft een effectievere en betrouwbaardere methode.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe kun je bewijzen dat jij echt bent wie je bent in een kroeg? Het enige dat je daarmee bewijst is je geslacht en ongeveer leeftijd. Woonplaats, telefoonnummer enz daar kun je allemaal over liegen. En dat gebeurt ook vaak.

Op het internet is dit hetzelfde. En echt bewijs? Dat is er niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom zou je per sé moeten bewijzen wie je bent? Het is het internet.

Toegevoegd na 17 uur:
Mocht het nog niet duidelijk zijn: mijn antwoord is dus dat je je helemaal niet HOEFT te bewijzen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je een mail verstuurd dan kun je deze met sommige e-mailprogramma's digitaal ondertekenen met een PGP-sleutel. Deze PGP handtekening zorgt er in ieder geval voor dat de ontvanger zeker weet dat het door jouw geschreven is. Mits jij van te voren aan de ontvanger heb meegedeeld welke sleutel gebruikt (sterk vereenvoudigde uitleg).

Er zijn ook real life signing-parties, waarbij mensen daadwerkelijk een koppeling maken tussen jouw identiteit. zoals die bijvoorbeeld in je paspoort staat, en de PGP sleutel
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die marieAnne;

Niet tegenover vreemden, vrees ik. Hooguit dat je door inside information aan een bekende kunt duidelijk maken dat jij het bent, de enige die dat en dat feitje weten kon.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan me eigenlijk weinig voorstellen waarbij het noodzakelijk is dat je bewijst wie je bent.
Enige wat me zo te binnen schiet is bijvoorbeeld op Marktplaats e.d.; Als je daar iets aan biedt kun je vertrouwen wekken bij potentiële kopers door in ieder geval je vaste telefoon nummer bij de advertentie te zetten, de verificatie is dan dat als iemand belt dat ze jou ook echt aan de lijn krijgen. En als het product wordt opgehaald bij je thuis, dan is het ook niet waarschijnlijk dat je daar een vals adres voor zou opgeven; je wil tenslotte iets verkopen dan.
Verder snap ik de context niet zo, zou je de vraag willen uitbreiden met een voorbeeld waarvoor je denkt dat het nodig is?
(Veel meer mensen doen volgens mij juist moeite om te zorgen dat men niet geïdentificeerd wordt)