Waarom stuurt men mails aan veel mailadressen tegelijk niet gewoon standaard BCC maar CC?

Zojuist weer een mail ontvangen van iemand waarbij ik zie aan wie die allemaal nog meer gestuurd is.

Daar staan mensen tussen van wie ik inschat dat die deze mail ook weer op dezelfde wijze doorsturen. En er staan mensen bij die ik totaal niet ken, maar die nu dus wel mijn mailadres hebben. Dat wil ik helemaal niet!

Deze mailers blokkeren is geen optie omdat ik hun gewone mails dan ook niet meer ontvangen kan.
Elke mailer heeft de optie bcc te gebruiken ipv cc.
Met bcc (blind carbon copy) gaat de mail ook naar iedereen, maar krijgt men niet elkaars namen en mailadressen te zien.
Als men iets via de optie cc stuurt, ziet elke ontvanger alle namen en adressen van de overige ontvangers. Er zijn situaties waar dat handig is, maar het is onwenselijk dat als norm te hebben, waarom is 't dat dan wel?

Ik wil die bcc-manier graag als norm hebben.
Is dat te realiseren of is dat een naïef droombeeld?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Internet
1.7K

Het beste antwoord

Ik denk dat veel huis-tuin- en keukenmailers de betekenis van de bcc niet kennen.

Ook zien ze niet hoe spammers mailadressen verzamelen. Al die gezellige doorstuurmails zijn gevaarlijk als ze in handen komen van mensen die kwaad willen. Iemand denkt een leuk filmpje of mooie tekst door te sturen en geeft zo zijn hele adresboek uit handen. En voor je het weet wordt jouw mailaccount volgeplempt met spam of gehackt. Dat ben je verder van huis.

Zo'n vraag als deze en de antwoorden erop kunnen mensen meer bewust maken van hun mailgedrag.
Goeie vraag, dus...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Het is erg onbehoorlijk, maar zo goed als zeker heeft de afzender daar geen benul van.
Je kunt hem daarop wijzen. En misschien de weg wijzen naar hoe het wel moet:
AWM
14 jaar geleden
Vaak wil men juist wel dat iedereen ziet naar wie de e-mail is gestuurd. Zakelijk gezien is dat vaak wel zo netjes, zodat je niet bijvoorbeeld je baas steeds als bcc inkopieert. Het is dan goed om dat via een cc te doen, zodat de ontvanger ziet dat je ook de baas hebt ingekopieerd.

Maar ik begrijp wel wat je bedoelt. Vaak is het gewoon onwetendheid. Men weet niet dat de bcc mogelijkheid bestaat, met alle gevolgen vandien. De mailadressen kan iedereen zien en als je pech hebt, ontvang je daarna veel spam en nog veel meer reacties op die betreffende mail van mensen die de Reply to All gebruiken (ook zoiets).

Je geeft aan het eind aan dat je dit als norm wilt zien. Dat gaat natuurlijk niet zomaar lukken, het is een werkwijze die wereldwijd gebruikt wordt om bepaalde redenen. Dat soort gedrag verander je niet zomaar.

Wel kun je mensen erop attent maken om de bcc te gebruiken als jij denkt dat dat beter was geweest. Geef ook de reden aan waarom dat zo is, voor het leereffect.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Inderdaad, binnen één bedrijf is het prettig om te kunnen zien wie er meeleest. Maar daarbuiten niet.
Cryofiel
14 jaar geleden
Prima antwoord. Maar ik heb het opgegeven om verzenders erop te wijzen wat ze aanrichten. Als je dat doet, ben *jij* namelijk de boodschapper van het negatieve. Daarmee ben *jij* een zeurpiet. Omdat ik geen zin heb negatief te doen, laat ik het maar zitten. Dan maar een hoop extra spam voor iedereen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik probeer het vaak nog wel te doen. Bijvoorbeeld als ik weer zo'n kettingbrief via de mail krijg met alle emailadressen in de TO-lijst. Dan wijs ik de verzender op het risico, en maar hopen dat het helpt.
Als het gaat om interne mail, dan mogen mijn collega's natuurlijk zien naar welke andere collega's een mail nog meer gaat. Maar als het gaat om externe mail, is het een ander verhaal.

Soms stuur ik een mail naar een groep klanten, bijvoorbeeld om hen te informeren over een vertraagde levering. Elkaars identiteit en e-mailadres gaan die klanten niets aan. Dat doe ik dus standaard met alle klanten in de BCC, en mezelf in het 'Aan'-veld. Dat laatste (openlijk aan mezelf) voornamelijk omdat het 'Aan'-veld openlaten de kans vergroot dat mijn mail wordt gemarkeerd als spam.

Van mijn collega's let niet iedereen hier op, maar ik verspreid wel het woord. En de meesten begrijpen waarom het niet netjes is om de e-mailadressen van de ene klant zichtbaar te maken voor de andere, en schakelen over op de BCC'manier. Geen naief droombeeld dus, als iedereen die zich hiervan bewust is, zich inzet om dat bewustzijn te verspreiden, wordt het probleem vanzelf kleiner.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies +1
BCC, heeft nog een totaal andere functie. Indien je namelijk via BCC mailverstuurt zal de mail altijd via de kortste weg naar zijn doel gaan. Dit brengt grote belasting voor het netwerk met zich mee. In de USA is de BCC functie dan ook alleen voor de top van een organisatie. Voor lager personeel is het gebruik van de BCC toets dan ook reden tot ontslag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Pablo, deze informatie heb ik opgedaan bij het BvO (Microsoft gecertificeerd onderwijs instituut) in Nieuwegein, bij mijn training Server 2003 & exchange 2003 MCSE.
Dutcheese, normaal gesproken wordt een mail verstuurd via “AAN” of “CC” Het enige verschil is dat je bij “AAN” geacht wordt iets te doen met je mail en “CC” slechts ter kennisgeving is.
Normaal verstuurde mail neemt altijd de weg van de minste weerstand wat inhoudt dat als de gewenste hub of station bezet is de pakketjes een andere weg zullen zoeken of in de wacht worden gezet tot er weer capaciteit beschikbaar is. Bij “BCC” wordt dit niet gedaan de “BCC”mail krijgt voorrang op andere processen die in de wacht worden gezet om het mailtje voorrang te verlenen. Het gevolg is dat er verstoppingen en aanzienlijke (kunnen) optreden op het netwerk.
Stuur maar eens een mail op je werk met een zeer groot bestand er aan gekoppeld via ‘AAN”en via “BCC” naar een collega. Ik weet zeker dat je netwerkbeheerder je niet zo aardig meer zal vinden. Het netwerk zal namelijk met “BCC” behoorlijk gaan vertragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is dan jammer voor de netwerkbeheerder. De privacy van de ontvangers gaat namelijk boven eventuele belasting van het netwerk. Dat zou wat moois zijn, als ik tegen mijn klanten zou zeggen 'ja, ik heb je persoonlijke informatie zomaar de wijde wereld in geslingerd, sorry hoor, maar dat was nou eenmaal de weg van de minste weerstand...'
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
SuzyQ, Pirvacy heeft er niks mee te maken, hooguit jouw luiheid, mar dat is jouw probleem lijkt mij.
Omdat mensen er niet bij stilstaan dat ontvangers liever hun privacy beschermen.

Maar in het bedrijfsleven is BCC toch al min of meer de norm (als het gaat om externe mailings, natuurlijk).