Automatische ip-adres werkt niet, hoe los ik dit op?

Niks kan bij ons thuis draadloos zonder een vast ip adres maar ik wil dit graag opgelost hebben zodat ik makkelijk mijn laptop mee kan nemen, maar hoe los ik dit op?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Internet
2.9K

Het beste antwoord

Om automatisch een IP toegewezen te krijgen heb je een apparaat nodig in je netwerk wat een DHCP server is.
Een DHCP server is een host die kijkt welk netwerk je op zit en zal in deze range een nog niet gebruikt adres geven.
Even een voorbeeld: Je bent eigenaar van een vakantiepark, hier heb je 10 huisjes staan die je verhuurt.
Als er 3 families komen zal je de eerste 3 sleutels aan hen uitdelen. Maar nu komt er een familie die elk jaar weer terug komt en zijn voorkeur altijd heeft voor huisje 6.
In plaats van dat deze om "een" nieuwe sleutel vraagt, meldt deze zich aan en zegt hij sleutel 6 te willen.
Jij als eigenaar kan geen sleutels uitdelen van het bungalowpark naast je en kan ook geen sleutel 2x aan een ander persoon geven.

Met dit principe in je hoofd weet je nu ook hoe het er aan toe gaat voor de computers in je netwerk.
PC's of laptops zonder IP melden zich aan en vragen om een IP. De eerst beschikbare zal aan hen worden geleverd. Als jij een server hebt die je per se op een vast IP wilt hebben, kan dit ook, door zelf een statisch IP in te vullen (binnen de range van je netwerk).
Een DHCP server taak, is een heel simpele taak. Een apart kastje is daar zelden voor nodig. Vaak zit dit ingebouwd in een router / modem-router die je van je Internet provider hebt gekregen.

Wat is de range van je netwerk?
Over het algemeen valt dit binnen het 192.168.x.x van IP adressen. Dit houdt dan ook in dat je router / DHCP server hier binnen valt.
Een goede gok is om een webpagina te proberen te openen op 192.168.1.1 of 192.168.2.1
(als je het met meer zekerheid wilt weten kun je in Windows naar START gaan, bij het uitvoeren regel CMD intypen (een zwart venstertje komt) in dit venstertje intypen "ipconfig /all"(zonder aanhalingstekens) en hier kun je standaardgateway vinden. Dit is als het goed is het adres van je router (waar je ook de webpagina kan openen)

als je de pagina opent zie je meerdere instellingen staan en onder andere en vaak zie je hier al snel DHCP genoemd (beetje afhankelijk van merk router e.d.)
hier kun je vaak aangeven of je deze aan wilt zetten. (is over het algemeen standaard aangezet)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb iemand gevraagt om er naar te kijken en hij werkt nu weer. Ook bedankt voor de goede uitleg over die huisjes.

Andere antwoorden (2)

Als ik het goed begrijp heb je thuis een vast ip-adres. Dat is normaal, wij hebben 2 computers op hetzelfde modem. Één draadloos één niet. De laptop is draadloos en heeft intern een ander ip-adres dan de desktop. maar naar buiten toe, hebben ze altijd hetzelfde ip-adres.
Als jij je laptop meeneemt naar een andere locatie krijgt die het ip-adres van die locatie.
Bijvoorbeeld bij vrienden zal jouw laptop een ander ip-adres hebben dan bij jou thuis.
Je kunt je laptop dus altijd meenemen , en da's ook de bedoeling bij een laptop.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bamibal
12 jaar geleden
Dit is geen antwoord op de vraag.
Ik neem aan dat je ergens een router hebt staan, het eerste kastje wat aan je (telefoon/tv/glas) kabel zit aangesloten, deze moet de dhcp service verzorgen, deze staat vermoedelijk uitgeschakeld.