Hoe vind een hacker een computer's IP adres als de computer is aangesloten op een Wi-Fi netwerk waar meerdere computers op zijn aangesloten?

Toegevoegd na 1 uur:
Stel er staat een rode computer op het bureau. Hij wil het IP adres van die computer weten maar hij kan niet op de computer zelf kijken wat het IP adres is. Hoe doet hij dat dan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Internet
2.7K

Het beste antwoord

Je hebt drie soorten ip-adres. Publieke adressen, privé adressen en ipv6 adressen. Eerst de publieke en privé adressen.

Bijna altijd zal je, als je op een WiFi netwerk bent aangesloten, het ip adres van een computer een privé adres hebben. Als de hakker niet op hetzelfde wifi netwerk actief is, kan hij/zij niet het ip-adres van een willekeurige computer op het netwerk achterhalen. Is de hack wel actief binnen het wifi netwerk, dan is het redelijk simpel, door te pingen naar alle computers op het netwerk kan hij.zij de adressen van alle aangesloten adressen achterhalen. Daarmee weet hij.zij nog niet welk adres bij welke computer hoort. Hij kan het adres koppelen aan de naam van een computer, maar dan nog weet hij.zij niet over welke computer het gaat. Om dat uit te vinden zal hij/zij zich fysiek dicht bij een computer moeten bevinden. Dan kan je, door bijvoorbeeld heel veel netwerkverkeer naar een adres te sturen, aan het gedrag van de gebruiker merken welke computer hij/zij stoort.

Voor publieke ip-adressen geldt eigenlijk hetzelfde. Zonder directe fysieke toegang in de buurt van de computer, is het niet te achterhalen welk adres bij welke computer hoort.

Het zelfde geldt voor ipv6 adressen.

Echter, als de het de hakker gelukt is om een netwerkplaat van het netwerk te krijgen, dat is een tekening, of een lijst, waar op aangegeven is welke ip-adressen bij welke computers horen, dan is het wel weer simpel. Bij grote bedrijven gebruiken ze zulke netwerkplaten voor het onderhoud.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord.

Andere antwoorden (4)

Een hacker kan, gewoon gaan pingen naar alle ip adressen die op dat netwerk zitten, gewoon proberen dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn port scanners. Die scannen de open poorten op het WiFi netwerk. Je toetst een IP-adres in en er staan dan open poorten met het computer IP-adres.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het word lastig om van die ene specifieke computer het ip adres te achterhalen, maar een hacker kan bij de meest verkochte computers (dell hp etc.) wel achterhalen wie de fabrikant is van de computer aan de hand van het mac adres

en als het een goede hacker is weet hij zodra hij op het netwerk is wel meer te achterhalen over de computers op het netwerk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met een network scanner zoals nmap.

Stel dat je eigen IP-adres 192.168.1.72 zou zijn, en je subnetmask is 255.255.255.0 (Dat zijn dus 24 bits). Het nmap-commando wat dan uitgevoerd moet worden zou zijn:
nmap -sP 192.168.1.0/24

Dan wordt er een pingscan uitgevoerd die vervolgens teruggeeft welke computers er aan het netwerk zijn aangesloten. Een van die computers is dan de rode computer.

De echte hackers die ver komen gaan vaak heel anders te werk. In plaats van alle beveiligingen proberen door te breken leggen ze gewoon een USB-stickje met een backdoor er op op het bureau en wachten ze tot iemand denkt: "Hee, een usb-stick!" en de stick in de computer stopt.