Zijn online sociale netwerken wereldveranderend?

Kunnen de steeds populairder wordende online sociale netwerken (zoals Hyves, Facebook, LinkedIn en Twitter) als "wereldveranderend" worden beschouwd? Kunnen ze in hetzelfde rijtje worden geschaard als - en ik noem maar wat voorbeelden - electriciteit, televisie, internet..? In welke mate hebben online sociale netwerken jouw leven veranderd?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Internet
1K

Het beste antwoord

Wereldveranderend is een groot woord. Maar het heeft wel een hele nieuwe dimensie in het sociale verkeer weten te brengen. Veel nieuws word tegenwoordig ontdekt via twitter. Spijbelaars worden opgespeurd via hyves. Het informatie over personen krijgen is veel gemakkelijker geworden en dit brengt veel voordelen met zich mee. Echter Dit kan ook als gevaarlijk worden gezien. Zo is veel informatie die je op hyve of facebook zet voor vrijwel iedereen toegankelijk. De vraag is of je alles wel aan iedereen wilt laten zien. Persoonlijk vind ik het niet wereldveranderend maar wel revolutionair. (ik vind electriciteit etc ook niet wereldveranderend)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Hyves leidt politie naar vuurwerkpistool

Een man en twee vrouwen uit Enschede zijn donderdag aangehouden, omdat ze vuurwerkpistolen in hun woning hadden. De politie had een foto van een 33-jarige vrouw gezien op de vriendensite Hyves, waarop ze een pistool vasthield.

De vrouw verklaarde dat de foto gemaakt was in de woning van een 30-jarige vrouw, waar meerdere vuurwerkpistolen met munitie bleken te liggen. Deze zijn in beslag genomen. De 30-jarige vrouw en haar 29-jarige huisgenoot, die de eigenaren bleken te zijn, kunnen een boete tegemoetzien.

dit artikel stond vandaag in de krant maar in het algemeen zal het zijn voor en zijn nadelen hebben dit is misschien weer een voordeel maar morgen wordt er misschien weer een meisje verkracht die via hyves is benaderd door een pedofiel
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Volgens mij zorgen deze sociale online netwerken wel voor vele veranderingen, maar denk niet dat je ze als "wereldveranderend" zou kunnen omschrijven. Dan denk ik persoonlijk dat YouTube daar het dichtst bij in de buurt zou komen.
Maar ze hebben in mijn leven toch wel veel veranderd, ook al geef ik dat liever niet toe. Ben 2 maal de wereld over verhuisd n.a.v. deze netwerken en ik heb er altijd spijt van gehad.
Kort samengevat, denk ik dat deze netwerken toch veel invloed kunnen uit oefenen op de mensen, gezien we steeds meer vrije tijd krijgen en iedere grens overtreden kan worden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Al de opgenoemde site's hadden nooit enige invloed op mijn leven,of levenswijze.Zo wie zo het hele internet gebeuren niet,Googelen was soms wel makkelijk.
Toen ik op een gegeven moment helaas alleen kwam te staan,werd de interesse voor het internet gebeuren ,uit noodzaak en verveling toch wel een stukje van mijn dagelijks leven.Toch af en toe op de "sociale netwerken"kijken.Het ene bevalt je en het andere niet.Het bekende LycosIQ kwam om de hoek kijken,en daar ben ik toen toch wel actief geweest en daarna toch doorgegaan met Goeievraag.
Wereldveranderend zijn de "sociale netwerken"denk ik niet,maar wel tijdrovend,eenzaamheidverdrijvend,en contact verbeterend,Ja, eigenlijk veranderd je eigen wereld wel.

Groeten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Neen, zeker niet. De echte sociale kontakten gebeuren eye-to-eye. Lichaamstaal is soms dubbel zo belangrijk als verbale woordenkramerij. On line netwerking is één van de zovele handige actuele hulpmiddelen en je moet meegaan , ander ben je hopeloos wereldvreemd.. Dus , de straat op. Je zal geen wereldrevolutie ontketenen op een website of forum. En trouwens, wiezegt dat die websites zo sociaal zijn in de zin van sociaal -solidair, sociaal engagement. Daar heb ik mijn twijfels over. Veel on line sociale netwerken zijn vreselijk verlegen eens in een reeël publiek forum en juist daarom gaan ze hun gedachten eens lekker formuleren , cocoonend achter het veilige schermpje.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee, zeker niet. Het is een toevoeging op de bestaande normale sociale netwerken. Veelal missen de gebruikers uiteindelijk de echte real life contacten als ze teveel online in communities actief zijn. Zaken als lichaamstaal en gezichtsuitdrukking mis je online. Wereldveranderend kan het hierdoor niet zijn, omdat je veel mist, wat het echte leven wel biedt. Tevens is internet wel wereldveranderend, vanwege de oneindige mogelijkheden die dit medium biedt. De sociale netwerken zijn hier slechts een onderdeel van. Het internet is dus als medium zeker vernieuwend en in zekere zin wereldveranderend.