Mag je plaatsjes van google afbeeldingen gebruiken voor je website?

Zo niet, ik ben op zoek naar foto's van muziekinstrumenten, muziekpapier e.d. voor een website, waar kan ik dat vinden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Internet
1K

Antwoorden (6)

Kort en simpel, nee.

Niet zonder voorafgaande ondubbelzinnige toestemming van de rechthebbende.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alle foto's van google hebben auteursrechten dus mag je ze niet zomaar op jou website zetten zonder overleg met de auteur, maar als je geen geld verdiend met je website kan je de foto's volgens mij er gewoon op zetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, zelfs dan kan het niet zonder toestemming, het kan je duur komen te staan.
Nee, want de afbeelding is beschermd door auteursrecht, tenzij het er expliciet bijstaat dat je hem vrij mag gebruiken.

Je kunt het best zoeken op speciale websites, die afbeeldingen vrij (of onder voorwaarden) beschikbaar stellen.

Ook afbeeldingen op Wikipedia zijn vaak vrij te gebruiken, maar dat staat er altijd bij aangegeven (bijv. als je klikt op de viool-afbeelding op: http://nl.wikipedia.org/wiki/Viool kun je lezen onder 'licensie' dat je hem mag gebruiken).

Zie ook hier voor een overzicht van websites:
http://klascement.info/help/vrij/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dat mag niet zomaar. Mijn dochter is een website aan het maken over de viool. Voor alle foto's die we niet zelf hebben gemaakt, hebben we toestemming gevraagd. OVer het algemeen doet met helemaal niet moelijk. Soms vraagt men een link naar de eigen website te plaatsen, of bijvoorbeeld het merk van een instrument te vermelden.
Bijna altijd is wel te achterhalen bij wie je toestemming kunt vragen. Je kunt zo vrij simpel een hoop gedonder voorkomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals hierboven al gezegd, de meeste foto's die je op Google vindt, zijn auteursrechtelijk beschermd. Maar er zijn goede sites met foto's die je wel vrij kunt gebruiken. Zie onderstaande links. Let wel op, bij sommige foto's gelden wel speciale voorwaarden.
bamibal
12 jaar geleden
Ik heb gehoord als je fotos bewerkt zodat ze er anders uitzien en dus niet het origineel gebruikt het een eigen creatie is. En dus niet meer auteurs rechtelijk beschermd kan worden.