Wat zijn de grootste internetaanbieders in België?

Ik zoek een top 3 of top 5 van grootste internetaanbieders in België. Het type aansluiting maakt daarbij niet uit, alleen hoeveel klanten ze hebben.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Internet

Het beste antwoord

Hoi Widar,

Aangezien jij de vraag stelt had ik niet verwacht dit met even snel googelen snel terug te kunnen vinden. En inderdaad: het is een flinke zoekpuzzel!

Google leverde alleen maar resultaten op naar (verouderde) cijfers over het totaal aantal aansluitingen. Ook vond ik een oud artikel waarin wordt gesteld dat Belgacom en Telenet rivalen op de Belgische markt zijn. Belgacom is marktleider van België, maar Telenet in Vlaanderen (bron 1). Belgacom wordt ook in recentere links steeds genoemd als marktleider.

Hierop voortbordurend ben ik gaan zoeken naar in ieder geval. Het totaal aantal internetaansluitingen was in België per september 2010 bijna 3,2 miljoen (link 2). Op pagina 12 van het jaarverslag staat dat Belgacom in 2010 bijna 1,6 miljoen internetklanten heeft (link 3). Telenet heeft er in januari 2011 1,2 miljoen (link 4). Het restant dat door de andere aanbieders wordt verzorgd komt hiermee op ongeveer 0,4 miljoen.

Eigenlijk zijn het dus 2 hele grote en de kruimels zijn voor de kleintjes. Het is me niet gelukt om te achterhalen welke providers dan precies zijn. Base Internet (van KPN Belgium) lijkt ook nog redelijk wat internetklanten te hebben, maar op internet vind ik vooral links naar KPN.com of de mobiele tak van Base. Meer kon ik er helaas niet van maken, maar hopelijk heb je er wel iets aan.

Overigens is het aantal internetaansluitingen in 2011 alweer gestegen naar 3,4 miljoen, maar om te kunnen vergelijken ben ik uitgegaan van de aantallen per einde 2010, deze cijfers zijn zoveel als mogelijk vergelijkbaar/optelbaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kon het inderdaad niet even snel zelf vinden en ik MOET het vandaag nog in een vertaling verwerken. Met die 2 ben ik dan ook al heel blij. Als het er 2 zijn, dan zijn het er 2, het hoeven er niet per se 3 te zijn. Dat de info iets verouderd is, is niet erg. De rest van de informatie namelijk heel erg verouderd. Zo gebruikt de Mac geen Intel-processoren...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nou ja, 2010 is ook weer niet zo heel erg oud toch? en met deze 2 heb je wel 87,5% van de markt te pakken (belgacom had vorig jaar ongeveer 50% van de markt in handen; telenet zo'n 37,5%). succes ermee dan in ieder geval