In hoeverre is Filternet legaal?

Mijn ouders hebben al een heel aantal jaartjes het internet filter van de EO, namelijk Filternet over hun internet heenstaan. In de tijd dat ik nog thuis woonde ergerde ik me hier altijd dood aan: het filter blokkeerde zoveel onzinnige sites (geenstijl, dumpert, 3 kwart van de band websites die ik bezocht, een hoop youtube filmpjes etc.).
Ik vraag mij alleen af, in hoeverre is het legaal dat andere mensen jouw een internetfilter opleggen? Ik kan me voorstellen dat als je minder jarig bent en je ouders dit doen, dat dit volledig legaal is, maar wat als je meerderjarig bent? Of als je ergens op kamers woont en je huisbaas heeft dit filter over de internetverbinding? Is het dan nog steeds legaal?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Internet

Antwoorden (2)

In principe wel. Degene die de internetverbinding betaalt, en dus aanbied mag helemaal zelf bepalen hoe snel die verbinding is, en wat er precies aangeboden is. Of je huisbaas wel of niet een filter mag opleggen, ligt er denk ik maar net aan wat je met hem afgesproken hebt, bijvoorbeeld in het contract. Als jij er mee instemt dat jij je uisbaas betaalt voor internet en dat je huisbaas dat verder mag regelen, en dus ook een filter op mag zetten dan is dat legaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat zou ik ook niet precies weten. volgens mij zijn er wel europese richtlijnen met betrekking tot informatietoegang maar in nederland is toegang tot internet niet in de wet vastgesteld.
Volgens mij is dat schending van je privacy als anderen dan voor je afschermen als je meerderjarig bent. Ik heb nog nooit van een huisbaas gehoord die dat doet. Je kunt toch geen regels stellen als jij maar moet afwachten wat je krijgt te zien op het internet?