Hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn zelfgemaakte youtube filmpjes een officiele copyright krijgen en dat niemand anders het mag kopieeren.

Zie omschrijving

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Internet

Antwoorden (3)

Dat hoef je niet te doen, dat gaat automatisch.

Meer informatie over auteursrecht kun je vinden op wikipedia (zie bron).

"Auteursrecht is automatisch, in elk geval in de (vele) landen die de Conventie van Bern ondertekend hebben: zodra iemand een werk maakt, rust daar in die landen auteursrecht op."
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op alle video's die u zelf maakt hebt u de auteursrechten, zolang u daarbij geen beelden opneemt van materiaal dat door een ander gemaakt is of dat het gezicht van een persoon herkenbaar in beeld brengt.
Mensen zijn feitelijk verplicht moeite te doen te houder/-ster van de auteursrechten te achterhalen wanneer men jouw materiaal wil gebruiken, en expliciet om toestemming voor gebruik te vragen.
Jij bepaald daarvoor de voorwaarden.

Toch is het een goed idee om op uw eigen gemaakte materiaal het copyright teken, het jaartal en uw naam te zetten om aan te geven WIE de eigenaar/-es ervan is.
Dit omdat er onder internet gebruikers het misverstand nog altijd heerst dat alles op het internet van iedereen is.
Maar bovendien ben je dan eenvoudig te achterhalen om toestemming voor gebruik te vragen.

HOE DOE JE DAT ?
1. Om een dergelijke auteursrechten melding op uw youtube video's te zetten kunt u een video-editor gebruiken. Dit is de meest zekere methode.

2. Een minder zekere methode is om in youtube zelf, onder "gegevens bewerken"=> "aantekeningen" => "annotatie toevoegen" => "opslaan" => "publiceren".
Nadeel hiervan is dat iemand je film nog kan downloaden ZONDER de auteursrechten mee te nemen in de download.

VOORBEELDEN VAN AUTEURSRECHTEN:
Maakt u opnamen in de natuur, dan zijn alle auteursrechten van u.

Maakt u opnamen van concerten dan hebben de uitvoerenden en de componistes/-n er ook wat over te vertellen. Automatisch.

Neemt u iemand herkenbaar in beeld dan geld het portretrecht. De persoon in kwestie kan dat recht inroepen en een vergoeding van u eisen voor gebruik van zijn of haar portret.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iedereen kan én mag jouw video's kopiëren. Als je dat niet wilt, moet je ze niet op internet zetten.

Wel zit er automatisch auteursrecht op elke video die jij op YouTube hebt gezet. Dat hoef je niet te vermelden, want het is standaard in de wet zo geregeld. Het houdt in dat jouw video wél mag worden gekopieerd, mits dat gebeurt voor eigen gebruik. Je mag dus iedere video die op het internet staat op je eigen computer zetten, maar je mag hem niet openbaar maken, verspreiden of naar anderen doorsturen, zonder toestemming van de eigenaar van de video. Doe je dat wel, dan ben je strafbaar.

Bij YouTube ligt het nét iets ingewikkelder dan bij de meeste andere sites. Bij de instellingen moet je expliciet aangeven dat externe sites de video niet mogen insluiten en afspelen (zie afbeelding). Wanneer je dat niet aangeeft, kan en mag iedereen jouw YouTube-video (of een link naar die video) op z'n website zetten.
Plaatje bij antwoord
Pieter2011