Door een nauw gat valt water met een bepaalde snelheid. Er boven zit een vat met een kraan en een indeling met minuten. Je vult het vat tot de gewenste tijd, zet de kraan open en als het vat leeg is, is de tijd om.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn diverse systemen.

Je hebt een systeem wat werkt als een zandloper, dus met een afgemeten hoeveelheid water in een ruimte, en als het water er doorheen is, is de tijd om.

Een ander systeem is een hydro klok (zie bron). Dan wordt er dmv de kracht van het water en het spanningsverschil tussen de metalen stukjes in de watercontainers energie opgewekt, waarop een digitaal klokje kan lopen.

Aangezien je niet echt duidelijk bent in je vraag is er geen echt antwoord te geven, maar misschien bedoelde je een van deze twee bovenstaande.