Is er een site/forum waar je terecht kunt om te controleren of een aanbieding legitiem of scam is?

Er zijn veel sites die elke dag een aanbieding hebben, hierbij is het soms onduidelijk of het aangeboden product ook daadwerkelijk is wat de omschrijving aangeeft.

Is er een forum waar ik de vraag kan voorleggen aan mensen die dan helpen uitzoeken of het een valide aanbieding is?

Ik heb het hier op de site wel eens gedaan, maar ik denk niet dat het hier echt thuis hoort.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Internet

Antwoorden (1)

Als ik je goed begrijp ben je eigenlijk meer opzoek naar een website waar je kunt kijken of de webwinkel wel valide werkt.

Dit kan je zelf doen door op de volgende punten te letten;

- Thuiswinkel waarborg
Dit is een onafhankelijke organisatie die bij een conflict tussen jou en de winkel bemiddeld. Je krijgt dan dus kosteloos een uitspraak over je probleem.
Kijk wel op de website van thuis winkel waarborg (http://www.thuiswinkel.org) of de webwinkel ook echt bij ze is aangesloten
(Deze kan ik je van uit mijn eigen ervaring echt aanraden)

- Duidelijke website
Op de website moet duidelijk een telefoon nummer, KVK nummer en het liefst ook een adres te vinden zijn. (en niet alleen als je ingelogd bent als klant)
Webwinkels zonder deze gegevens hebben vaak toch iets te verbergen of erg slechte customer service.

- Duidelijke algemene voorwaarde
Iedere website heeft wel wat algemene voorwaarde, kijk of je bij het plaatsen van je bestelling hier duidelijk op gewezen wordt en lees deze ook kort door. Kijk vooral of er geen rare dingen instaan zoals het niet hebben op het recht van het terug zenden van een product. (Dit is namelijk wettelijk vastgelegd, je hebt dus ondanks de voorwaarde hier wel recht op maar dit gaat je wel erg veel problemen op leveren. Dit recht geld alleen niet bij unieke producten of opengemaakte licentie gebonden producten)

- Shop review
Zoek op internet eens naar een aantal reviews over de webwinkel, een goede hiervoor is http://tweakers.net/shopreview
Kijk niet te veel naar de cijfers of algemene beoordeling maar voornamelijk het comentaar. Een hoog gemiddelde wil zeker niet zeggen dat ze te vertrouwen zijn, en ik raad je ook aan om bij te veel negatieve reacties een andere partij te zoeken.

- Te mooi om waar te zijn
En blijf bij het bestellen logisch nadenken. Een prijs die te mooi om waar te zijn lijkt is dit meestal ook. Een tijdelijke aanbieding kan een stuk onder de prijs zitten waarvoor de meeste dit aanbieden maar let wel op dat je geen nieuwe Ipad kan kopen voor €50,- (als voorbeeld)