kan een onlinewinkel een niet betaald product naar je toe sturen.

ik heb op winkelreus.nl een halve order gemaakt (nog niet betaald) en ben toen niet verdergegaan, kan deze site nu volgens de wet mij verplichten om het artikel als nog te betalen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Internet

Antwoorden (4)

Nee, als je niet op Akkoord hebt geklikt op het einde, dan lijkt het me niet dat ze je iets gaan toesturen.

Ik doe het bij bol.com ook wel eens dat dingen in mijn winkelmandje blijven liggen, maar dat ik het bestelproces afbreek.
Nooit iets toegestuurd gekregen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Reken er maar op dat vrijwel geen enkele webwinkel je producten zal toesturen voordat je betaald hebt of voordat er een heel duidelijk rechtsgeldige overeekomst is gesloten. Zouden ze dat wel doen, dan kunnen ze in 9 van de 10 gevallen fluiten naar hun centen en is het snel gedaan met de winkel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk kunnen ze dat. Ze zouden wel gek zijn, maar ze kúnnen zelfs spullen sturen zonder dat iemand iets zelfs maar half heeft besteld. Prik een naam in het telefoonboek, stuur er iets naartoe. Kan. Doen ze alleen niet, omdat het hersenknagend stom zou zijn.

Maar om te beantwoorden wat je echt wilt weten: je hebt geen koopovereenkomst met de winkel gesloten als je niet het hele bestelproces hebt doorlopen en aan het eind bevestigd.

Nee dus, deze winkel kan - zelfs áls ze hersenknagend stom zijn en drie seconden voordat ze failliet gaan hun laatste blunderzending naar jouw adres sturen - je volgens de wet *niet* verplichten het artikel alsnog te betalen.

Geen koopovereenkomst, geen betalingsverplichting, zo simpel is het. En nog mooier: als je ongevraagd iets ontvangt met een rekening, ben je nergens toe verplicht. Niet tot het betalen van de rekening, en zelfs niet tot het terugsturen van het ongevraagde artikel.

Overigens, zelfs als je per ongeluk de bestelling wél had bevestigd, zou er nog niets aan de hand zijn. Hier geldt namelijk de Wet koop op afstand. En daarbij geldt: als je geen bevestiging van je bestelling hebt ontvangen (mag per e-mail) dan is de overeenkomst niet rechtsgeldig. Heb je niets ontvangen, dan hoef je je dus niet druk te maken.

Bovendien geldt een opzegtermijn van zeven werkdagen. Dat wil zeggen dat je binnen zeven werkdagen, gerekend vanaf ontvangst van het artikel, van de koop kan afzien. De leverancier mag daar géén boete voor in rekening brengen, maar wel jou de verzendkosten laten betalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gaat erom of de overeenkomst tot stand is gekomen. In het algemeen gebeurt dat pas als je het bestelproces geheel doorloopt. Of je wel of niet betaalt hebt doet niet ter zake. Sterker nog, een vooruitbetaling vragen van meer dan 50% is een onredelijke bezwarende voorwaarde dus in principe mag dat alleen vrijwillig.

Als de overeenkomst wel tot stand is gekomen geldt bij een electronisch gesloten overeenkomst dat je de overeenkomst nog kunt ontbinden zolang de ondernemer (in dit geval winkelreus.nl) de bestelling niet heeft bevestigd (6:227c tweeede lid). Je kunt dus nog een mailtje sturen om de overeenkomst te ontbinden maar vaak volgt de bevestiging gelijk.

Vervolgens heb je 7 werkdagen bedenktijd. Die bedenktijd gaat pas in na de levering van het product. Je kunt dus niet meer vooraf annuleren (hoewel dit in de praktijk wel vaak kan) maar je mag het product na ontvangst weer terugsturen. Dat is lastig als het gaat om een groot product want je moet de verzendkosten (terug) over het algemeen zelf betalen.

Een product toesturen zonder dat je daar echt om gevraagd hebt en daar vervolgens geld voor vragen is bij wet verboden. Je mag het product in dat geval voor niks houden en je hoeft verder niks te doen.