Waarom is Google een groot deel van haar producten aan het veranderen van naam maar waarom juist Youtube omgekeerd?

Picassa wordt Google Photo
Blogger wordt Google Blog

Maar waarom wordt Google Video juist afgedaan en gaat het verder met Youtube?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Internet

Het beste antwoord

Google Video werd in 2005 geïntroduceerd en ging de concurrentie aan met YouTube. Met Google Video kun je film- en videobeelden in je browser zoeken en bekijken. Ook kon je gratis eigen videobeelden op Google Video publiceren met de Google Video Uploader, of vanuit je browser. Maar het is nooit een succes geworden: na een paar maanden was al duidelijk dat YouTube de concurrentiestrijd zou winnen. Daarom besloot Google in 2006 om YouTube over te nemen en de activiteiten van Google Video af te bouwen. In 2011 werden alle video's die ooit op Google Video geüpload zijn, verwijderd. Het is de bedoeling dat ook de zoekfunctie van Google Video verdwijnt.

Zoals je weet levert Google inmiddels tal van diensten: Picasa, G-Mail, Google Maps, Google zoekmachine, Chrome enz. Wat nog ontbrak in die rij, was een goed sociaal netwerk dat de concurrentie kon aangaan met b.v. het populaire Facebook. Daarom werd onlangs Google+ geïntroduceerd:
http://www.nu.nl/internet/2558042/google-eist-openbare-profielen-google.html

Google wil al zijn diensten zoveel mogelijk integreren, ten eerste om het de gebruikers zo eenvoudig mogelijk te maken (zo zijn de inloggegevens van Google en YouTube bijvoorbeeld identiek geworden), maar vooral ook om via de ene dienst het gebruik van de andere dienst te stimuleren. Door overal de naam "Google" aan te koppelen, is meteen duidelijk welke diensten het bedrijf allemaal aanbiedt. Zo is de officiële naam van Picasa nu Google Picasa geworden.

Het liefste zou Google die naam ook aan YouTube koppelen, maar dat zou door de gebruikers nog teveel geassocieerd worden met het mislukte project Google Video. Als over een aantal jaren de herinnering aan die mislukking is weggeëbd, zal YouTube ook ongetwijfeld van naam gaan veranderen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Toevoeging: de naam Picasa is eerst veranderd in Google Picasa en wordt nu dus Google Blog.
Pieter2011
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pieter2011 slaat de spijker hier volledig op zijn kop. Je hebt alleen in je toevoeging een typfoutje gemaakt: Picasa wordt nu Google Photos en Blogger wordt Google Blogs.
Pieter2011
12 jaar geleden
Je hebt natuurlijk helemaal gelijk!

Andere antwoorden (2)

Omdat de naam Youtube een begrip is op internet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Picassa en Blogger zijn ook begrippen in hun deel van het internet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maar youtube wel meer!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hmm heb je gelijk in. Op nu.nl staat ook niet waarom.
google video zou in principe nooit veel meer worden dan een alternatieve site voor youtube
het is niet verstandig om te investeren in iets waar er al eentje van is
het is alleen dubbel op lijkt mij
capthavoc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze zouden niet dubbel draaien. Het gaat om de naamgeving. Google Video wordt nu gemigreerd naar Youtube dus is er alleen Youtube straks. Maar dit wijkt dan weer af van de naamgeving van straks Google Photo's en Google Blog.