router beveiligen ?

Ik denk dat mensen op me router zitten aangezien ik niks doe & hij mega snel knippert.

hoe zou ik een wachtwoordt daarvoor kunnen instellen ??

Bedankt , God bless you

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Internet

Antwoorden (4)

Tik in in je browser:
http:\\ip-adres-van-je-router
Als 't goed is, krijg je een webinterface waar je een wachtwoord op je router kan zetten.

Toegevoegd na 1 minuut:
Er zijn trouwens vele mogelijke redenen dat ie knippert als een gek. Bijv. als Windows weer eens 43252 security updates aan 't binnen halen is op de achtergrond.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het een draadloze router is, is dat heel goed mogelijk. Zorg dat je hem zo installeert dat dit met wachtwoord is gebeurd. Deze staat meestal dan ook op de router.
Bovendien zette ik ( ik gebruik nu weer een kabeltje want dat is sneller ) het ding 's nachts uit. Dat scheelt best wel veel stroom.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is altijd traffic op je router als je een PC hebt aanstaan en dan flikkeren de lampjes er op los. Dat zegt dus niets.
Maar je doet er sowieso verstandig aan om het fabriekswachtwoord te vervangen, helemaal als er Wifi opzit.
Er zit een boekje bij, lees dat even.
Zoek anders de gebruiksaanwijzing op bij de fabrikant op het internet.
AWM
14 jaar geleden
Routers hebben lampjes per kanaal. Je kunt dan zien welk kanaal activiteit heeft. Het draadloze kanaal heeft een eigen lampje.

Als je nu zelf niet van draadloos gebruik maakt en het lampje knippert als een gek dan kun je er zeker van zijn dat er iemand anders gebruik maakt van jou router.

Als het lampje van 1 van de kanalen waarop je zelf je pc of switch hebt aangesloten knippert dan is er netwerkverkeer met je eigen (bedrade) netwerk en dat kan dan echt nooit van iemand anders dan jijzelf zijn.

In de praktijk is het niet zo dat, als jij zelf niets aan het doen bent, er dus ook geen verkeer zou zijn. Het netwerk zelf wisselt geregeld allerlei informatie uit tuusen aangesloten apparaten (zoals dus pc's) en het Internet.

En ook is het heel goed mogelijk dat je automatische updates van Windows aan hebt staan. Je kunt dat updaten zo instellen dat Windows spontaan updates gaat downloaden. Als dat gebeurt dan krijg je rechtsonderin je systeemvakje een geel schildje met een uiitroepteken er in te staan. Als je dan de pc afsluit dan zie je bij de optie uitschakelen dat de updates geinstalleerd gaan worden.

Het antwoord op de vraag of je je router zou moeten beveiligen is simpel: ja.
Als anderen stiekum gebruik maken van jou Internettoegang dan ben jij aansprakelijk voor alles wat daar doorheen gaat (films, kinderporno, etc.). Kleine kans > grote gevolgen.