Waarom komt het woorder server vandaan?

Is dit omdat hij iets serveert?
Of omdat hij service verleent?

Of nog iets anders?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Internet
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik vermoed uit de verenigde staten :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hahaha, plus eén voor Smurf.

Antwoorden (3)

Ja, omdat hij alle aangesloten computers 'bedient' van de noodzakelijke informatie en verbindingen en verrichtingen. Het is een soort 'supercomputer' waar een heleboel andere computers op elkaar aangesloten zijn. Tenminste, als je die server bedoelt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een server verleent diensten (services) aan clients.

dienstverlener = server
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het komt uit het Engels en betekent "hij die bedient".
Ik neem aan dat je een server bedoelt in de computer-zin.

Een server verschaft gebruikers diensten zoals data-opslag, mail, webpagina's en wat je al niet meer kunt verzinnen.

Een server is meestal een gewone pc maar hij heeft de functie van server. Vaak moeten daarop dan meestal wel speciale programma's geinstalleerd worden om die diensten aan te kunnen bieden.
Er zijn ook pc's die beter geschikt zijn als server dan een 'gewone' pc.
Zo heeft een server bijvoorbeeld niet zo veel aan een supersnelle videokaart maar moet bijvoorbeeld heel snel zijn in het zoeken naar data op de harddisk en versturen naar het netwerk (en dus de gebruiker).

Vroeger (?) zag je vaak dat een server meer dan 1 dienst verzorgde.
Dat kwam omdat computers nog erg duur waren. Ik heb zo'n 20 jaar geleden nog wel pc's verkocht voor omgerekend zo'n 10.000 euri en meer. En dat waren dan systemen die nog maar een fractie konden van de tegenwoordige pc's.
Tegenwoordig zijn servers meestal 'dedicated' oftwel ze worden gebruikt om maar een beperkt en vaak zelfs 1 dienst aan te bieden.
Mail- en webservers zijn hier een voorbeeld van.

Ook was het in die tijd gebruikelijk dat software op een server alleen maar voor de server gebruikt kon worden en soms is dat nog zo (Novell NetWare, UNIX) maar een pc met Windows kan nu gebruikt worden zowel als server als pc om met bv Word te werken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi volledig antwoord. Ik dacht laat ik het eens kort houden.....:lol:
+1