Windows XP vind Experiabox niet meer

Ik ben bezig om de computer van de overburen weer op orde te krijgen, nadat deze het draadloze netwerk wat hun Experiabox uitzendt niet meer kan vinden.

Het gaat om een vrij verouderde desktop met een Linksys USB wifi 802.11g dongle.

Bij het opstarten begint het al met een kruisje rechtsonderin bij het icoon van netwerkverbindingen, zodra je dan de beschikbare netwerken wilt bekijken dan staat er dat er geen netwerken zijn gevonden. Druk je op de knop dat hij de netwerklijst vernieuwd, dan vind hij afentoe een netwerk van buren (zelfs van heel wat huizen verderop) maar de Experiabox die hemelsbreed op 1,5 meter staat wordt niet gevonden.

1x heeft hij het netwerk wel gevonden, maar nadat ik er verbinding mee wilde maken gaf hij een foutmelding dat dit niet mogelijk was waarna het netwerk weer uit het zicht verdween. Ook het opnieuw aansluiten van de dongle doet vrij weinig.

Via ethernet verbinden is helaas geen optie, daar de Experiabox in de meterkast staat waarachter nog een muur zit. Een kabel leggen wordt dan te lastig voor ze.

Voorheen heeft dit zeker 1,5 jaar prima gewerkt, dit probleem is sinds een week.

Ik vraag het maar omdat ik niet heel veel verstand heb van Windows, omdat ik er zelf niet mee werk.

Wat kan dit zijn? Ik gok zelf op een kapotte routerfunctie in de Experiabox, maar ik vraag het voor de zekerheid voordat zij voor niets een nieuwe kopen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Internet

Het beste antwoord

Ik neem aan dat je al geprobeerd hebt om de stroom er even af te halen. Maar heb je al een keer geprobeerd de router te resetten met een paperclip of een een naald.

Je zegt ook dat je een roodkruisje ziet, staat de dongle niet gewoon uitgeschakeld. Heb je al geprobeerd of je een nieuwe driver kan vinden van de dongle?

Toegevoegd na 1 minuut:
Probleem lijkt meer bij de dongle te liggen, heb je al met andere apparaten geprobeerd om op de router te komen?

Toegevoegd na 2 minuten:
Of even met je laptop(als je die hebt) het daarmee met die dongle proberen is ook nog een optie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De stroom eraf halen is inderdaad iets wat ik al heb gedaan, resetten nog niet. Dit omdat zij via de Experiabox ook telefoneren en ik bang ben dat ik die hele instellingen overhoop haal. Thuis weet ik daar alle instellingen en wachtwoorden van, maar het zijn mensen die aardig op leeftijd zijn en ik ben bang dat zij dat echt niet weten. Dat rode kruisje staat er inderdaad, schakel ik de dongle uit dan verdwijnt het gehele icoon. Ik vraag mij af waarom een nieuwe driver benodigd is aangezien de hardwaresituatie daar niet is gewijzigd en het voorheen prima werkt, toch ga ik daar morgen nog even naar opzoek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Probleem opgelost: De ethernetkabel waarmee de Experiabox verbonden zit met de buitenwereld vervangen door een andere kabel en het werkt als een zonnetje. Blijft een vaag verschijnsel, maar goed: Het werkt.