Je hoort wel eens: "inloggen via een proxyserver"Wat is dat en hoe gaat dat in z'n werk?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Internet
2.3K

Antwoorden (4)

Wil iemand op een computer waarop een proxyserver is ingesteld een andere computer bereiken, dan gebeurt dit niet rechtstreeks, maar via deze proxyserver. Het doel van deze tussenstap is afhankelijk van het type proxyserver.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zie kliksafe.nl
Dit is een provider die een internet aanbied met een filter waar je met een gerust hart kunt surfen. Ook je kinderen. Deze provider maakt dus gebruik van een proxyserver. Je hebt dan ook geen virusscanner nodig b.v. en je hebt geen spam in je mailbox.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik versta er meer onder dat je op een ander IP inlogt. Want als ik bezig ben met proxy's dan veranderen die mijn IP aderes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een proxy is een soort tussen-server. Jij verbindt je met die tussenserver, en die regelt het verkeer verder naar het internet. Bedrijven regelen zo vaak wat, wie en waar er geinternet mag worden (wel/niet MSN, wel/niet FTP, voorkomen van filesharing, etc).

Ik gebruik een proxy-server van inter-scope, die zo het internetgebruik meet. Met een paar duizend gebruikers kunnen zij de trends op internet meten, zien welke websites populair zijn e.d.

Een andere reden een proxy-server te gebruiken, is om je identiteit te verbergen, omdat de website die jij bezoekt het adres van de proxy ziet, en niet het adres van jouw computer. Op wikipedia komt er op die manier nogal wat vandalisme binnen, maar voor Chinezen is het vaak een mooi middel om anoniem te bloggen zonder dat de overheid je morgen oppakt.

Vroeger, toen internet nog traag kon zijn, werd een proxy ook wel eens als cache gebruikt. Sites die veel werden opgevraagd, als nu.nl of de homepage van google, hoefden dan niet opgehaald te worden, maar kwamen zo uit de cache van de proxy. Dit werd dan geleverd door je internetprovider.

Dit waren zo eens wat zaken waar je een proxy-server zou kunnen gebruiken of tegenkomen. Maar in Nederland heb je er voor thuis doorgaans geen een nodig.