Is een IP adres van een computer altijd met willekeurige cijfers en letters en is de identiteit van een persoon te achterhalen?

Ik kijk regelmatig op een site van een oude bekende. Nou vraag ik me af of hij kan zien dat ik op die site kijk. Is er op een of andere manier te achterhalen wie welk IP adres heeft en welke identiteit van een persoon daar bij hoort?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Internet
2.1K

Het beste antwoord

Ik ben systeembeheerder op een school. Soms stuurt een leerling wel eens een scheldmailtje aan een docent. De directeur vraagt dan aan mij om uit te zoeken wie het was.
Dan begin ik met het IP-adres van de afzender op te zoeken. Als je weet waar te kijken (de header van de mail) is dat makkelijk. Dan weet ik waar de dader ongeveer woont en bij welke internetprovider die zit. Maar als ik dan aan de provider vraag wie het is, dan mogen ze dat niet zeggen vanwege privacyregels.
Dus doe ik het anders. Ik ga kijken in de logs van de schoolsite. Daarin kan ik zien wie er in het verleden heeft ingelogd met welk IP-adres. En dan is het een koud kunstje om de dader te achterhalen.
Vorige week dacht een leerling mij te slim af te zijn door de mailfunctie van een externe site te gebruiken. Zodat het mailtje binnenkwam met het IP-adres van die site in plaats van zijn eigen IP-adres.
Hij had pech. Ik belde de systeembeheerder van die site, die keek in zijn weblogs en zo wist ik het IP-adres van de dader. En dat kwam voor in de logs van de schoolsite.

Na deze lange inleiding een kort antwoord op je vraag.

Het IPadres is een getalcombinatie waarmee technisch de identiteit van een persoon te achterhalen is.
Providers geven die informatie alleen af bij een opsporingsbevel van de politie.
Maar je laat met jouw IP-adres zoveel sporen na op internet dat jouw identiteit ook vaak te achterhalen is zonder de info van de provider.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Zonder speciale software is het alleen mogelijk om vrij grof te kijken waar iemand vandaan 'surft'
Dan zie je alleen een regio of hoogstens een plaatsnaam.
Als je jezelf wilt verbergen kan ik je een web proxy aanbevelen, daarmee zet je een andere server en dus een ander IP adres tussen jou en de website die je bezoekt.

http://freeproxyserver.net/ of
http://proxify.com

Zijn prima.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij als je een ip nummer hebt van iemand kan je niet zien waar diegene woont of wie diegene is.
Alleen de politie kan dat zien met speciale software.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zonder hulp van de internetprovider kun je niet achterhalen wie achter een ip adres zit. Wel kun je de provider achterhalen en grofweg de lokatie van de computer die op de site kijkt. Overigens zegt dat nog niks over de persoon die achter de computer zit....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een IP-adres bestaat alleen uit cijfers (dus niet uit letters, zoals je aangeeft). Het IP-adres is via diverse Internetsites opvraagbaar (de een beter dan de andere...) en geeft ruwe locatie, provider, organisatie.
Een redelijk nauwkeurige is:
http://www.maxmind.com/app/locate_demo_ip

Een webserver houdt een log bij van wie de website(s) op die server bezoekt en wat degene daar doet (welke pagina's hij bekijkt, hoe bezoeker daar terecht is gekomen (bijv. vanaf Google of vanaf welke andere website) etc).

Die statistieken kan de webmaster meestal opvragen.

Kortom:
Je laat veel info achter als je een website bezoekt. De combinatie van alles KAN ervoor zorgen dat een actieve(!) webmaster je ontdekt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja er zgn genoeg tooltjes om je publieke ip adres te achterhalen. Het is niet mogelijk om de id van desbetreffende persoon te acherhalen o.b.v ip . Als je je ip Pinged zal je zien dat de ping eindigd bij je isp ( provider )