Wat betekent precies "automatisch bufferbeheer negeren" in Firefox?

Ik heb een vinkje geplaatst voor "Automatisch buffergrootte negeren" en de waarde op 500 MB gezet.
(via Extra/Opties/Geavanceerd/Netwerk).

Nu lees ik ergens op internet dat als de buffergrootte de 500 MB bereikt wordt, internet heel traag wordt. Is dat het geval? Kan ik best het vinkje toch weghalen en de buffergrootte automatisch laten bepalen door firefox?

Firefox werkte gisteren heel traag, en ik heb de cache geledigd en nu werkt firefox weer heel snel; vandaar mijn idee om de buffergrootte zelf te regelen (door mijzelf dus en niet door firefx). Is dat een goed idee en is het waar dat als de 500 MB buffergrootte bereikt is, het surfen dan trager wordt of is dat een fabeltje dat ik vond op internet?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Internet

Antwoorden (2)

Dag,

Een buffergrootte instellen kan normaal gezien wel. Een buffer dient ook als cache om je webpagina's sneller in te laden. Het is aan te raden je buffergrootte maar op een klein aantal MB te zetten.

Dat de webpagna's trager zullen inladen is immers altijd het geval omdat je buffer maar een bepaalde grootte heeft. Ik heb bij mij helemaal geen buffergrootte ingesteld en mijn cache wordt altijd geleegd nadat ik Firefox afsluit.

Dit is immers mijn manier van werken en is daarom ook nog niet zo slecht vind ik.

Met vriendelijke groeten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
12 dagen geleden plaatste ik deze vraag:
http://www.goeievraag.nl/vraag/nadelen-automatisch-bufferbeheer-mozilla-firefox.189169

Gaat eigenlijk over hetzelfde. Helaas is er geen antwoord gekomen. Maar ik heb wel 12 dagen de tijd gehad om het eens uit te proberen, en voor zover ik het nu kan overzien is het zinnig om de waarde niet zelf in te stellen, en het dus automatisch te laten doen.

Ik weet er (nog) niet genoeg van, maar ik heb een vermoeden dat Firefox "slim" omgaat met het bufferbeheer. B.v. weghalen wat je nauwelijks nodig hebt, en de gegevens laten staan, van sites die je vaak bezoekt. In mijn oude versie van Firefox, heb ik altijd zelf de waarde aangegeven, maar bij mij werkt dat in de nieuwe versie (4.0.1) niet soepel, en lijkt mij het niet aanvinken van die optie de beste oplossing.

Waarschijnlijk is het zo dat als je zelf b.v. 500 MB buffergrootte kiest, Firefox gewoon alles opslaat, totdat het maximum is bereikt. Vervolgens is er geen plaats meer voor meer gegevens, en dat zou de boel traag kunnen maken. Mogelijk een kleine technische verandering in de nieuwste versie.