Voortboordurend op Achtertuyn's antwoord.

Als je filmpjes bij YouTube uploadt, dan vermoed ik dat YouTube ze comprimeert.

Datacompressie is een techniek om o.a. bestanden te verkleinen.

Lossless: Zonder kwaliteitsverlies
Lossy: Met verlies van kwaliteit

YouTube zal het origineel geüploade bestand echter bewaren.

Omdat de gemiddelde bandbreedte van internetverbindingen de laatste jaren is toegenomen, zal YouTube een aantal video's opnieuw hebben gecomprimeerd, om deze ook tegen hogere kwaliteit, maar met dezelfde resolutie, aan te kunnen bieden (hetzij door een ander compressiealgoritme te gebruiken, of door de kwaliteitsvariabele in het algoritme aan te passen).

Als de kwaliteit van de geüploade video om te beginnen als niet hoog was, zul je dus ook geen verschil zien in de gewone en de HQ versie.

De HD variant echter, biedt de video's in een hogere beeldresolutie aan. Hiervoor is dus nodig dat tijdens het comprimeren (als hier al sprake van is), ook de resolutie (breedte x hoogte, in pixels) groter wordt gehouden.

Voorwaarde hiervoor is dan wel dat de resolutie van het geüploade bestand in eerste instantie al groot genoeg is om als HD te kunnen worden getoond.

Toegevoegd na 3 minuten:
"Voortbordurend"
"tussen de gewone en de HQ versie"

En zo nog wat taalfouten. Zucht...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dit is mijn idee, geen feit.

Ik denk dat HQ (High Quality) de eerste 'verbetering' van sommige filmpjes was. Als je op HQ klikte, dan werd het beeld scherper en het geluid mooier. De tweede 'verbetering' was de toevoeging van HD (High Definition). Dan kwamen de filmpjes in een stuk groter scherm + het betere geluid en beeld. De filmpjes die vóór de toevoeging van de HD-mogelijkheid waren geupload, hebben soms alleen maar een HQ mogelijkheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
HD is digitaal, en van hogere kwaliteit dan het analoge HQ.