Wat maakt de band uit bij wifi?

Wat is het verschil tussen 2,4Ghz en 5Ghz?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Internet

Het beste antwoord

De gebruikte licentievrijbanden van 2,4 GHz en 5 GHz worden gedeeld door verschillende gebruikers. De 2,4 GHz band is dezelfde band waarin ook magnetrons (t.b.v. verhitten van o.a. voedsel) werken, maar vele draadloze toepassingen maken gebruik van dezelfde band, zoals draadloze muizen en toetsenborden, video-overdracht (beveiligingscamera's en tweede televisie-aansluitingen), draadloze deurbellen, garagedeuropeners, hoofdtelefoons en veel andere apparatuur. Bij in-gebruik-name van deze apparatuur wordt aangeraden om de verschillende kanalen binnen de 2,4GHz band te bekijken en het kanaal met de minste storing te kiezen. De 5GHz band kent (2009) minder concurrerende gebruikers, maar doordat het gebruik van deze band naar verwachting zal toenemen zal de onderlinge verstoring ook groter worden. De effecten die de gebruiker kan merken zijn: wegvallende data-verbindingen, beeldverstoring, niet-functionerende draadloze bediening. Het betreft hier onderliggende verstoring in dezelfde frequentieband die gebruikt mag worden en wordt daarom niet gezien als een schending van de EMC normen, die de onderlinge storing met andersoortige apparatuur beschrijft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Hoe hoger de bandbreedte, hoe meer data er per tijdseenheid kan worden verzonden (omdat de frequentie groter is). Dus die van 5 Ghz is sneller.