wat is het verschil tussen WLAN en WAN?

is het niet gewoon hetzelfde?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Internet
12.4K

Het beste antwoord

nee, dit is niet hetzelfde
WAN is een Wide Area Network
en WLAN is een Wireless Local Area netwerk
WLAN is dus een draadloos lan netwerk

WAN - Wide Area Network
Als woord Wide maakt het woord, WAN, wide area network betrekking heeft op grote afstand voor communicatie tussen computers. Het internet zelf is het beste voorbeeld van een Wide area network, WAN, die over de gehele aarde. WAN is verdeeld in een verzameling van geografisch LAN's. Een netwerk verbindingsapparaat (router) verbindt LAN’s en WAN's. WAN gebruikte netwerkprotocollen zoals ATM, X.25 en Frame Relay zijn voor de lange afstand connectiviteit.
Wireless- Local Area Network (Wireless-LAN)
Een LAN, Local Area Network gebaseerd op draadloze netwerktechnologie meestal aangeduid als Wi-Fi. In tegenstelling tot LAN worden bij WLAN geen draden, maar radio signalen gebruikt voor de communicatie. Draadloze netwerkkaarten moeten worden geïnstalleerd in de systemen voor toegang tot een draadloos netwerk in de buurt. Meestal maken draadloze kaarten verbinding met de draadloze routers voor communicatie tussen computers of toegang tot een WAN, het internet.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het verschil tussen een WLAN (Wireless Local Area Network) en een WAN (Wide Area Network) zit hem natuurlijk voornamelijk in de schaal.
WLAN: Wireless Local Area Network = Draadloos computernetwerk binnen één gebouw of ( in sommige gevallen) aansluitende gebouwen. Dit in tegenstelling tot (Wide Area Network), waarbij de aansluitingen geografisch ver uit elkaar liggen (denk hierbij aan landen of continenten)