Roland en Steuber zitten er allebei een beetje naast.

Bij www.goeievraag.nl is het gedeelte goeievraag.nl het domein en geeft www een specifieke host (server/computer) aan. Een andere host zou antwoord kunnen zijn, antwoord.goeievraag.nl is dan een andere host op hetzelfde domein.

DNS, het domain name system, koppelt aan een hostnaam (een volledige hostnaam, dus met domein) een ip-adres, aan de hand waarvan een computer op het internet te vinden is.

Een website is een verzameling bestanden op een server die met een webadres (host + domein) kan worden aangesproken, en dan geHOST wordt door een webserver.

Er kunnen ook verschillende hosts zijn die naar dezelfde webserver (ip-adres) verwijzen, waarvan de webserver dan weer weet welke van de daar gehoste websites bij het betreffende adres hoort.

Samengevat: een domein is een stukje DNS-naamgeving om computers op het internet te vinden, een website is een verzameling bestanden die door een webserver aan , b.v., een browser kan worden aangeboden.

Voor de goede orde, ik heb de zaak een beetje vereenvoudigd teneinde het voor een grotere groep mensen inzichtelijk te maken.
rose
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik had het niet beter kunnen verwoorden! Top!

Andere antwoorden (2)

Een domein is het adres van een website, bijv. het domein van de website GoeieVraag is http://goeievraag.nl
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals mijn voorganger zegt met nog een aanvulling. Een domein is het adres zegmaar, dus www.goeievraag.nl een website is de inhoud van een domein. Want het is niet altijd zo dat als je een domein hebt er een website aan vast zit! Sommige mensen kopen alleen het domein en zetten er geen website op. Daarom de benaming van een website (dus een domein met inhoud, en die inhoud wordt dan website genoemd) en een domein (dus het adres naar een website; en daar hoeft geen inhoud op te staan)