hoe komen bestanden op usenet?

Het downloaden van muziek en films van usenet is in Nederland (nog) legaal. Het uploaden van auteursrechtelijk beschermd materiaal is illegaal. Hoe komen dan die bestanden op usenet, die moeten toch eerst geüpload worden? Ik kan mij niet voorstellen dat mensen dat voor hun plezier doen omdat er een behoorlijke straf op staat. Is er op de een of andere manier geld mee te verdienen? Uploaden ze via een buitenland waar het niet strafbaar is? Ik kom ook vaak Nederlandse artiesten tegen op usenet, ik neem aan dat deze door Nederlanders er op gezet worden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Internet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Het downloaden van muziek en films van usenet is in Nederland (nog) legaal."
Dat hangt er vanaf aan wie je 't vraagt...

Het beste antwoord

Vaak is het toch voor de lol of de "kudos"
Mensen die leuke dingen posten of spotten krijgen vaak veel leuke reacties en dat spoort ze vaak aan om meer te spotten.

Het zopas gesloten ftd was een best gezellige community waar mensen elkaar helpen om dingen te vinden, en als iemand iets niet heeft en een ander wel dan word dat vaak geupload.

En als iemand dan een keer zo aardig is geweest wat voor je te spotten, dan willen veel mensen daar wel wat voor terugdoen.

Toegevoegd na 7 minuten:
Je kan het natuurlijk ook een beetje zien als goeievraag, je stelt zelf een keer een vraag, en om wat terug te doen besluit je zelf wat vragen te beantwoorden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja er zijn mensen die dit voor hun lol uploaden.

Andere antwoorden (1)

Klopt deze bestanden worden gewoon door gebruikers geüpload. Alleen kan vaak moeilijk achterhaald worden wie de content daadwerkelijk heeft gepost (denk aan beveiligd posten via een SSL verbinding). Daarnaast was het de laatste jaren bij FTD zo dat gebruikers nieuwe content deden "spotten" (opmerken) en niet "posten" (plaatsen). Uiteraard werd er nog steeds content geplaatst maar de naam "spotten" leek veiliger. Tot niet zolang geleden toen FTD ermee moest ophouden.