Is het uploaden van torrents op je eigen website legaal?

Ik ben een site aan het maken, waar mensen film torrents kunnen downloaden. Is dat legaal, of niet, en krijg ik daarmee problemen? is het dan misschien wel legaal om een link naar die website te plaatsen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Internet

Antwoorden (5)

het is illegaal om het aan derden te vertrekken maar een link plaatsen moet denk ik geen probleem zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een torrent is in principe niet illegaal tenzij het bestand illegaal is (wat het meestal is) als kleine website kan je daar wel problemen mee krijgen omdat heg makkelijker is om die uit de lucht te krijgen. Een link plaatsen kan niet zoveel kwaad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het hangt er in beginsel helemaal van af wat voor een films je gaat verspreiden en of je de rechten van die films hebt. Ga er in ieder geval niet zonder vooronderzoek van uit dat je legaal bezig bent, want de oprichters van The Pirate Bay, bijvoorbeeld, zijn veroordeeld tot een forse geldboete en vier tot tien maanden gevangenisstraf voor een website die volgens mij vergelijkbaar is met een die jij bedoelt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt het over "uploaden" van torrents. Dat kan verwarring scheppen. Wat jij gaat doen is niet meer, dan het plaatsen van links naar torrents. Je plaatst dus niet de "content" van de film, maar een link waar je die film kunt downloaden. Op zich is er niet zo'n probleem, want als jij de torrent niet plaatst, dan kan een downloader zo'n torrent wel ergens anders vandaan halen. Een torrent is eigenlijk publieke (openbare) informatie voor iedereen.

Of het wel of niet mag, en zelfs of het verboden is, en gewoon gedoogd, is voor iedereen onduidelijk. Piratebay, mininova krijgen een verbod van de rechter om dit te doen, maar over heel veel zaken is nog geen duidelijkheid, omdat de aangeklaagden in hoger beroep gaan. Het kan nog lang duren voor er echt duidelijkheid komt.

In theorie komt het er hier op neer, dat als je hier mee begint, je de kans loopt, dat je voor de rechter wordt gedaagd. En dan is het maar afwachten wat er gebeurt.

In de praktijk zal het wel meevallen. Als jij een paar torrents op je site zet, dan hebben instanties als "Stichting Brein" wel wat anders te doen, en zullen zich richten op sites waar duizenden torrents staan. Dat is wat effectiever.

Als je je goed realiseert dat je met het plaatsen van torrents een klein risico loopt, en je dat risico goed kunt overzien, dan kun je de gok nemen en het gewoon doen. Heb je absoluut geen zin in geduvel, begin er dan niet mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb slecht nieuws voor je.
Het aanbieden en/of verkopen van legaal verkregen maar daarna gedupliceerd materiaal is verboden. Niet meer, niet minder...