Mag ik foto's van het internet zomaar gebruiken voor mijn magazine?

Mag je zomaar een foto kopiëren en plakken of moet je er een bronvermelding bij doen? Ik wil graag foto's gebruiken van het internet, want ik kan niet alle foto's zelf maken.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Internet
2.8K

Het beste antwoord

Nee, je moet eerst toestemming vragen aan de maker en pas nadat je de toestemming hebt mag je ze plaatsen. Ook foto's kennen namelijk auteursrechten.

Toegevoegd na 1 minuut:
Zie voor meer informatie: http://www.iusmentis.com/auteursrecht/nl/foto/internet/
Amadea
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Nee, sterker nog, het mag zelfs niet MET brondvermelding. In principe zit op ALLE afbeeldingen op Internet copyright, en mag je ze alleen gebruiken met toestemming van de eigenaar.
Dat betekent in de regel - als je jezelf heel veel werk wilt besparen - toch vaak dat zelf maken de enige manier is om het legaal zo te krijgen als je het hebben wilt.

Ik weet natuurlijk niet wat je magazine is, als dat alleen een knip-en plakblaadje is voor je vriendinnetjes zal er geen haan naar kraaien. Maar als je het echt wilt publiceren (bijvoorbeeld op Internet), nee, dan zul je moeten zorgen dat je beeldmateriaal gebruikt waar je gebruik van mag maken of waar je toestemming voor hebt.

Toegevoegd na 3 minuten:
Wees trouwens ook HEEL voorzichtig met het zelf maken van foto's : je mag niet zomaar alles en iedereen op de foto zetten en dan alsnog publiceren ! Voor je daar je vingers aan gaat branden 0 en dat kan een dure hobby zijn ! - kun je beter even de onderstaande bron helemaal goed doorlezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij moet je toestemming vragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat verschilt per foto, soms staat het er bij (zoals een creative commons license) , zo niet, dan doe je verstandig door toestemming te vragen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan wel, maar dan alleen als er geen copyright op zit.
Je kan zien dat er copyright op zit als er op of bij de foto een c staat met een cirkel er omheen .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dit kan niet zomaar ook foto's hebben auteurs rechten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een foto is altijd van iemand. Om hem te gebruiken moet je betalen. Daar komt bij dat je voor het plaatsen van een foto in een blad een HR beeld = hoge resolutie beeld nodig hebt anders zal de afdruk niets voorstellen. Zoek maar eens bij stockfoto's. Deze kan je downloaden als standfoto voor de opmaak in het artikel en de HR beelden kan je daarna bestellen en krijg je dan apart gemaild. (Uiteraard tegen betaling)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Afbeeldingen gebruiken

Foto's en het portretrecht
Van afbeeldingen mag een thuiskopie worden gemaakt. Een mooie gevonden foto als bureaublad-afbeelding gebruiken is dus geen probleem. Plaatjes van Internet halen en in een werkstuk of scriptie opnemen is een ander verhaal. De plaatjes worden dan niet voor strikt eigen studie of oefening gebruikt. Hiervoor is dus toestemming van de maker nodig.

Bij foto's van personen geldt verder het portretrecht. Iemand die op een foto staat, mag bezwaar maken tegen publicatie als hij daar een goede reden voor heeft. Privacy (denk aan een foto op het naaktstrand) is een goede reden. Bekende persoonlijkheden hebben een financieel belang; zij vragen normaal geld om te poseren voor foto's.

bronvermelding staat hier los van, tenzij er is aangegeven dat het gebruik van de afbeelding is toegestaan als hierbij de bronvermelding word aangegeven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat mag in de regel niet. Wel zou je foto's van Wikipedia (of beter gezegd: Wikimedia commons) kunnen gebruiken. Zie de bron hieronder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit mag absoluut niet, tenzij het foto's zijn waarvan expliciet is toegestaan dat ze hergebruikt worden.

Je kunt wel naar bijvoorbeeld istockphoto.com, daar kun je voor niet al teveel geld foto's kopen.