Websites kopen, hoe gaat dat?

Stel: je koopt een website voor € 150 euro. Hoe gaat dat dan? Hoe wordt je eigenaar van de site? Wordt het hele hostingpakket, inclusief domeinregistratie door de webhost overgezet op jouw naam? Of moet je dan nog iets anders doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Internet

Antwoorden (4)

Je kunt alleen zelf websites registereren die nog niet geregistreerd staan. Dat kan bij de meeste providers. Een goedkope is bijvoorbeeld mijndomein.nl

Als iemand een website (naam) heeft kan hij die doorverkopen. Dan moet je afspreken dat diegene jou als contactpersoon opgeeft en de verhuizing in gang zet. Dan wordt het domein op jouw naam gezet bij de huidige registrar (de partij die de webnaam heeft geregistreerd).

Als je later je website naar een andere registrar wilt verhuizen, dan kan dat ook. Daar zijn ook verhuisformulieren voor.

Bedenk ook dat de registrar die het domein registreert niet persé de provider hoeft te zijn waar de website staat. De registrar koppelt de administratieve gegevens zoals jouw naam en adres en de domeinnaam aan een door jou opgegeven IP adres. Bij Mijndomein kan je dat allemaal zelf instellen. Ik zit prive bij Mijndomein.nl en zakelijk bij interconnect.nl. Mijn websites staan weer op verschillende servers en niet bij deze providers bijvoorbeeld.

Toegevoegd na 8 minuten:
NB. Wie de registrar is van een domein kan je opzoeken met http://www.xwhois.nl/

Je kunt dan contact opnemen met de registrar over de procedure voor het overzetten van de naam. Als je ook nog de website zelf overneemt moet je erachter komen waar die wordt gehost omdat je dan waarschijnlijk zowel de content overneemt als de hostingkosten bij de provider.

Toegevoegd na 11 minuten:
In de bron meer uitleg met video

Toegevoegd na 12 minuten:
(over de handel in websitnamen)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is zeer afhankelijk van wat en hoe je koopt
Er zijn sites waar je alleen de domeinnaam koopt. Die wordt dan in jouw naam gezet, en dan moet je zelf alles erbij regelen.

Andere sites zijn compleet werkend te koop, en worden met alles er op en er aan verkocht. Je moet opletten wat er aangeboden wordt; Hier is geen harde regel voor te geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Normaal gezien koop je de website inclusief de content en domeinnaam.

Zodra jij met de huidige eigenaar overeengkomen bent regel je de betaling.

Daarna worden de FTP en database bestanden overgedragen en het domein kun je dan verhuizen naar je eigen registrar. Vaak kan dat met een interne push als je bij dezelfde registrant zit. Mocht je een andere provider hebben dan kan de verhuizing vaak digitaal plaatsvinden en hoeven er geen papieren te worden ingevuld.

De website kun je onderbrengen bij je eigen hostingprovider of eventueel het pakket overnemen. Dat is wat minder gebruikelijk.

sites waar veel sites verkocht worden: www.sitedeals.nl
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank voor de reactie.
Registrar = een club als SIDN? En hoe verhuis je een website van hostingprovider dan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een registrar is een club als mijndomein.nl, TransIP, registratiecentrale etc Een website van hosting provider verhuizen doe je als volgt:
Nadat je de bestanden hebt ontvangen (dus de html/php pagina's etc) dan neem je een eigen hostingpakket bij een provider die voldoet aan de eisen die de website stelt aan de hosting provider (soms heb je dingen nodig als ioncube en dat wordt niet door elke provider ondersteunt). Je plaatst je bestanden op het hostingpakket, wijzigt de databasegegevens en plaatst een backup van de oude database in de nieuwe databases. Daarna zou de website moeten werken. Wat je ook kunt doen is het hostingpakket overnemen van de vorige eigenaar (als die maar 1 site heeft op dat pakket). Dan kun je volstaan met het laten aanpassen van de abonneegegevens bij de provider. Wat ook nog kan is bedingen dat de oude eigenaar de site 'up and running' aflevert op je nieuwe hostingpakket. Het is een kleine moeite. Mocht je daarbij hulp nodig hebben: stuur maar een pb dan help ik je verder.
Om eigenaar van de website te worden dien je alle bestanden te ontvangen, zodat jij ze op je eigen hosting kan zetten. Daarnaast moet de eigenaar van de domeinnaam worden gewijzigd, zodat je de echte eigenaar bent.

Ik stel voor dat je alles contractueel vastlegt, zodat er geen misverstanden ontstaan of dat je bedrogen wordt.