Hoe heet het verschijnsel dat je op websites 'achtervolgd' wordt door reclame?

Ik ben op zoek naar een zomervakantie en heb daarvoor enkele websites van reisorganisaties bezocht. Sindsdien kom ik op diverse totaal andere websites advertenties van deze reisorganisaties tegen, zelfs van de bestemming waar ik naar heb gezocht! Toen ik op zoek was naar een nieuw telefoonabonnement gebeurde hetzelfde.
't Zal wel iets met cookies zijn.

Heeft deze irritante adverteertechniek een naam?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Internet
3.6K

Het beste antwoord

Het heet 'retargeting'. In de blog bij de bronvermelding wordt precies uitgelegd wat hieronder verstaan wordt. Het voorbeeld dat je noemt van de vakantie wordt zelfs expliciet als voorbeeld gegeven!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Retargeting dus, bedankt!

Andere antwoorden (3)

Dit heeft inderdaad met de cookies te maken. Je zoektermen worden gebruikt om geschikte advertenties voor jou uit te zoeken. Zo heeft ook Buienradar.nl wel eens van deze advertenties.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zijn tracking cookies. Deze houden bij waar je geweest bent, deze data word doorgegeven aan adverteerders, waardoor ze relevante advertenties aan je kunnen laten zien.

Een programma als Ad Aware kan deze verwijderen in een scan, maar regelmatig je tijdelijke internetbestanden en cookies opschonen helpt ook al.
Let op, alles waar je ingelogd blijft staan, moet je weer opnieuw inloggen, deze data word ook met behulp van cookies opgeslagen.
Kimath
13 jaar geleden
Goede kans dat het hier gaat om Google AdWords campagnes. Google slaat namelijk gegevens van je op, waaronder zoekopdrachten. Deze gegevens worden ook gebruikt bij het bepalen van de voor jou meest relevante advertenties.

En inderdaad: het gaat hier om cookies.

Verder niet iets om je druk over te maken. Er is verder niemand die gaat lopen snuffelen in jouw surfgedrag (zo interessant ben je namelijk óók weer niet), en je kunt altijd besluiten om cookies te verwijderen.