hoe kan ik vrienden van spam / scam mails afhelpen?

ik krijg regelmatig mailtjes van vrienden waarin ze me uitnodigen om foto's te bekijken. Andere keren kan ik ze een cijfer geven. Allerlei onzin dus...
De vrienden die mij dit mailen weten hier niets vanaf. Het gaat buiten hun weet om.
Toch wil ik er graag vanaf. Hoe kan ik dit voorkomen?

Ik noem een paar sites waarmee gemaild wordt. Klik er niet op of bezoek ze niet ivm vervelende spam dus..

* www.msnfriendrater.com
* www.msnfotofloks.com
* www. msnpicturenetwork.com
* www.msntaggedprofile.com
* www.msnwindejackpot.com
* www.msntagprofile.com
* www.msnfotodownload.net
* usernamexxx.msn-image-book.com

Vaak is een parameter daarachter opgegeven zoals bijvoorbeeld

www.msnfriendrater.com/?vriend=mijn@email.adres

Gezien de domeinnamen zou het aan MSN kunnen liggen. Hebben ze dan een plug-in geinstalleerd?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Internet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tja, sorry, het kan niet anders denk ik
Kimath
13 jaar geleden
Ik denk dat dit probleem eerder bij je vrienden ligt. Zij hebben ergens hun msn naam en wachtwoord ingevuld, waardoor de spammers toegang hadden tot de hele adreslijst (waaronder jouw email). Als iemand dat eenmaal heeft, kunnen ze je zo allerlei onzin sturen, of het mailadres doorverkopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dus dan zou het wachtwoord aanpassen DE oplossing zijn?

Het beste antwoord

Blijf je vrienden waarschuwen, en vertel ze meteen dat ze hun hotmail-of MSN-password moeten veranderen. Ze hebben dit zelf ooit onnadenkend ingevoerd op zo'n site en nu heeft zo'n mailer via dat password onbeperkt toegang tot hun account.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
capthavoc
13 jaar geleden
Dit is de juiste actie ! mail je vrienden persoonlijk
elke keer als je wat van ze binnenkrijgt
het ww van msn veranderen is de beste optie op die spambots tegen te gaan
itsme
13 jaar geleden
juist +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik denk dat dit het beste is!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bedankt voor je hulp!

Andere antwoorden (3)

weinig aan te doen. Je gebruikt je email om je op diverse sites aan te melden. En sommige sites verkopen de adressen weer door. Hierdoor kom je makkelijk op dergelijke spamlijsten te staan. Daarnaast kan het zijn dat er malware op je systeem staat (Heb je een goede scanner op de systeem?) die je adresboek doorgegeven heeft. Ze doen dit zo omdat je denkt: Dit komt van een vriend; dat kan ik vertrouwen..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt deze email adressen meteen verwijderen als je ze binnen krijgt. Op die manier heb je er in ieder geval geen last meer van.

Je kan dit doen, door bij de instellingen van je email provider, naar de regels te gaan, en deze emails toevoegen en ze naar de prullenbak te laten sturen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Bij hotmail doe je dit, door naar de hotmail site te gaan en in te loggen.
Daar ga je naar je postvak in.
Dan klik je op Opties (in de rechterbovenhoek), dan klik je op 'Meer opties...'.
Nu klik je onder het kopje 'Hotmail aanpassen', op de link 'Regels voor het sorteren van nieuwe berichten'.

Daarna klik je op nieuw, en de rest wijst zich de weg vanzelf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mja, maar via dat adres krijg ik ook normale mailtjes die ik wel wil lezen. Geen goeie oplossing dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hoeft ook niet alle mails toe te voegen. Alleen de adressen waar je spam van krijgt.
Wat je hier tegen kunt doen is bijvoorbeeld, je wachtwoord veranderen en de geschiedenis + cookies van je browser verwijderen.

Het verwijderen doe je als volgt (in Internet Explorer):

- Klik in je internet browser op Extra
- Vervolgens op ‘Browsegeschiedenis verwijderen…’
(dit venster kun je ook oproepen door Ctrl + Shift + Del in te drukken)
- Vink ‘Cookies’ en ‘Geschiedenis’ aan.
- Klik op ‘Verwijder’
- Klaar!

In Mozilla Firefox:

- Klik bovenaan op ‘Extra’
- Vervolgens op Privégegevens opruimen
(of ook Ctrl + Shift + Del)
- Vink ‘Navigatiegeschiedenis’ en ‘Cookies’ aan.
- Klik op ‘Privégegevens nu opruimen’
- Klaar!

Hopelijk is hiermee het probleem opgelost!!

(PS. De link die in de het mailtje staat is op zich geen virus. Maar als er eenmaal op die link geklikt wordt, ga je automatisch naar de site achter de link. En in de broncode van de site kan wel een virus schuilen. Dit kán een ‘gevaarlijke’ virus zijn, maar het kan ook een virus zijn met minder impact wat betreft de schade op je pc.)