Is meesurfen op andermans netwerk diefstal van bandbreedte ?

Stel je bent in een omgeving waar je zelf geen internet hebt, maar er is wel een onbeveiligd netwerk in de buurt. Je kunt zo inloggen en surfen, mailen en downloaden wat je wilt. Is dat net zoiets als kijken naar andermans vuurwerk of luisteren naar andermans radio ?? Of is het wel degelijk diefstal ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Internet

Het beste antwoord

Het is een moeilijke materie, omdat je het hebt over meer dan gewoon gebruik van iemands eigendom. Ten eerste huurt iemand de bandbreedte (immers, zonder internet verbinding is een 'hotspot' waardeloos voor een 'inbreker').

In principe is mee surfen inderdaad diefstal van iemand bandbreedte. Bij het meeluisteren naar een radio, ondervindt niet degene die de radio aanheeft er schade van dat je meeluistert, immers, misschien wil je helemaal niet meeluisteren. Bij het mee surfen op iemands netwerk, doe je eigenlijk hetzelfde als bij een willekeurig iemand de achterdeur binnenstappen om TV te kijken of water te drinken, zonder dat je daar toestemming voor hebt gekregen.

(je logt overigens niet in, je 'connect' alleen). Als je dit wel correct vindt, zie het mijn zins als 'Jah, ze had zo'n kort rokje aan, ze vroeg erom.'. Met andere woorden: Het open laten staan van een deur, geeft je niet het recht om het eigendom van een ander te betreden. Dit doe je alleen als je je gedrag wil goed praten waarvan je zelf wel weet dat het niet hoort.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Deze vraag is volgens mij al eerder geweest. Het schijnt niet strafbaar te zijn, maar voor mij is het net zoiets als ongevraagd bij iemand in zijn tuin gaan zitten omdat je zelf geen tuin hebt. Sommige dingen doe je gewoon niet.

Toegevoegd op 02-06-2009 08:17:24
Dit zou natuurlijk een oplossing zijn die ze hier ook kunnen invoeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je redelijkerwijs kan weten dat dat netwerk niet voor jou bedoeld is, is het tegenwoordig strafbaar. Vroeger was het alleen strafbaar als je een beveiliging moest doorbreken om op het netwerk te komen, maar de wet is alweer een tijdje geleden aangepast.
Volgens mij is het strikt gezien geen diefstal...

Maar net zoals vele denkbare situaties doe je dit gewoon niet als je fatsoen hebt. Tenzij je dit natuurlijk afgesproken hebt. Want ik weet dat in de straat van een vriend de hele wijk op één draadloos netwerk zit. Maar of dit dan formeel allemaal netjes geregeld is, is iets wat ik nog niet gevraagd heb...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het geen diefstal. Het is helemaal niet moeilijk om te beveiligen en als je het dan ook niet doet is het het publiekelijk openstellen van jouw netwerk. Ik denk dat je het niet, zoals een voorganger al zei, het moet zien dat iedereen in je tuin moet zitten. Maar eerder iedereen er naar kan kijken, net zo als vuurwerk en je andermans muziek kan horen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals jij het stelt, is het okee om mijn fiets te stelen als ik hem niet op slot zet, bijvoorbeeld. Of mijn huis binnen te lopen als de deur niet op slot is. Tuurlijk, niet beveiligen is dom, maar dat geeft een ander niet het recht het zich dan maar toe te eigenen - denk ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Guidance, er staat toch nergens dat het accespoint zo heet? En verder, ik geef voorbeelden van niet materiele goederen. Deze kun je met andere delen zonder dat je er zelf erg in hebt of door hebt. Een fiets die niet op slot staat meenemen daar heb je wel degelijk last van als je het zelf nodig hebt. Als ik op het internet van de buren zit, met normaal gebruik. Dus gewoon websites bekijken heeft hij hier geen last van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoezo geen last? Weet jij veel of hij betaalt voor nét genoeg bandbreedte voor eigen gebruik, en of jij met het bekijken van websites die bandbreedte overschrijdt? Overigens is het onderscheid tussen materiële goederen en niet-materiële goederen hier een schijntegenstelling. De ruimte tussen de muren van mijn zomerhuisje is geen materieel goed, en toch is het niet oké als er een vreemde in bivakkeert.
Het is niet de vraag of het diefstal is, maar computervredebreuk. Ook in Nederland mag het eigenlijk niet, maar we zijn wat toleranter dan de buurlanden.
Zelfs als het betreffende netwerk onbeveiligd is mag het eigenlijk niet. (je krijgt dan al gauw een discussie van: als iemands voordeur openstaat, mag je toch niet inbreken)
Kortom: je het netwerkje in 'hacken' mag niet.
Meeliften als het open staat eigenlijk ook niet, maar aan de naam van het netwerkje moet te zien zijn dat het niet mag (PRIVE, ROT OP), kan er ook niets aan doen:)
Dit is allemaal heel moeilijk toepasbaar in de praktijk, als je nagaat dat heel veel apparaten automatisch kontakt maken met netwerken.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je wordt tegenwoordig (anders dan lang geweest is) ook vervolgd voor computervredebreuk als je zonder toestemming meelift op andermans netwerk zonder dat je daarvoor een beveiliging hebt doorbroken of omzeild.
Het is diefstal in de zin van de wet, maar als die ander het niet en nooit niet merkt en als hij de verbinding open laat staan en hij merkt het nooit, dan kom je toch wel bij een grens dat van diefstal niet meer sprake is...

En inderdaad als je de radio van de buurman hoort, is dat dan diefstal van het geluid...

Zo heb ik de mening, dat als ik op een normale manier op een site kom en met een simpele normale klik op een mp3 of een PDF klik, en het vervolgens op mijn pc kan laten doen belanden, dat ik dat niet als oneigenlijk beschouw...
Maar dat is mijn eigen persoonlijke kader... dat kan verschillen van persoon tot persoon...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Het is GEEN diefstal in de zin van de wet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat kan ook, maar het is, zoals Antwoordman al zegt, geen *diefstal* in de zin van de wet maar *computervredebreuk* in de zin van de wet. Met andere woorden: het is niet de digitale variant van een fiets jatten, maar de digitale variant van zonder toestemming iemands huis binnenlopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Overigens, @XiniX: als het gaat om *andermans* eigendom, is het niet *jouw* persoonlijke kader dat ertoe doet...
volgens mij was het zo dat wanneer er aangeven wordt in de ssid(netwerknaam) dat het een publiek netwerk betreft het wel mag en anders niet.
persoonlijk vind ik dat je je netwerk gewoon moet beveiligen met een password op zijn minst. het is misschien maar 5 minuten werk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is computervredebreuk, en anders dan in sommige antwoorden staat, is dat tegenwoordig (de wet is lang anders geweest) tegenwoordig *wel* strafbaar, en zal je als je gepakt wordt ook echt vervolgd worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is bij wet verboden, en kan je een boete opleveren.

Hoe je buren je gaan pakken is een ander verhaal, en of ze er dan een zaak van kunnen maken die wat waard is is een tweede vraag.

Pas wel op met zomaar op onbeveiligde netwerken inloggen op je webmail en andere dingen: het zou kunnen zijn dat de eigenaar van het onbeveiligde netwerk dit expres doet om jouw verkeer af te luisteren! (dit is minder waarschijnlijk, maar onderschat het niet!)