Wat zorgt ervoor dat sommige sites op de ene computer snel zijn, en op de andere traag?

Neem bijvoorbeeld LinkedIn. Als ik op mijn werk inlog, zit ik zo'n 5 seconden na het intypen van mijn wachtwoord al op mijn persoonlijke pagina. Thuis duurt dit maar liefst 4,5 minuut!

Voor alle andere pagina's van LinkedIn geldt hetzelfde.

Het enige relevante verschil dat ik kan bedenken zijn firewall, virusscanner en dergelijke.

Hoe kan het komen dat dezelfde site op het werk zo snel laadt, en thuis zo enorm langzaam?

Toegevoegd na 27 minuten:

Thuis Windows Vista, werk Windows XP.
Zowel thuis als op het werk de nieuwste versie van Firefox.

Thuis Kaspersky Antivirus, Windows Firewall. Beide tamelijk paranoïde ingesteld, maar geen entries in de logs die zeggen dat er iets is tegengehouden.

Thuis de nieuwste versies van Java en Flash, op het werk oudere versies.

Toegevoegd na 2 uur:

Overigens gaat uitloggen bijvoorbeeld weer wel beresnel.

Cryofiel
13 jaar geleden
in: Internet

Antwoorden (3)

Het is vooral de grafische content. Op de ene site meer als de andere. En wat dacht je van reclamebanners? Sommige sites hebben er echt veel, en die staan tegenwoordig vaak elders zodat die allemaal vanaf verschillende plekken ingeladen moeten worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.5 minuut is wel heel lang. Check voor spyware want het laden van alle spyware reclames kan lang duren.
Natuurlijk ligt het ook aan de hoeveelheid RAM die je op je computers hebt. Als de zaak je 2GB geeft en je hebt thuis 512mb dan zou er een enorm verschil zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Thuis 2 GB, die nooit 100% in gebruik is.
Spyware zou moeten worden tegengehouden door Kaspersky, Windows Malicious Software Removal Tool, en mijn firewalling modem. Zo af en toe voer ik een complete scan uit - duurt een uur of zes, maar dan heb je ook wat.
Zou dit misschien het verschil in de snelheid van het internet kunnen liggen tussen je werk en thuis? Dat de internetverbinding op je werk meer Mbit/s heeft dan bij je thuis. Hoe hoger de snelheid, hoe sneller een website geladen wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Nee, ik denk niet dat dat het is. Andere sites, ook sites met heel veel inhoud en veel plaatjes en dergelijke, laden op het werk ongeveer even snel (of traag) als thuis. Dan heb ik het over pagina's die zo'n 20 seconden nodig hebben om op het scherm te verschijnen. Als bij zulke sites het verschil tussen werk en thuis heel klein is (hooguit 18 s tegenover 20 s, zoiets), dan is het vreemd dat LinkedIn op het werk in 5 s laadt, en thuis maar liefst 4,5 minuut nodig heeft.