Wat is de omvang van Usenet?

Usenet, ook wel nieuwsgroepen genoemd, staan los van internet, op aparte servers, dat is wat ik er van weet.

Ik vraag mij af hoe groot de omvang van usenet is, hoeveel data er per jaar gepost wordt en hoe groot de opslag moet zijn van een provider die usenet aanbiedt met een bewaartijd van 2 jaar.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Internet

Het beste antwoord

98.5% van het volume wordt in beslag genomen door de alt-hierarchy. Daar wordt op dit moment net over de 9 terabyte per dag in gepost. Als je dat twee jaar wilt bewaren kom ik op ruwweg 6,5 petabyte. Das best veul :)
escape
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
exact antwoord, prima!

Andere antwoorden (1)

Usenet is gigantisch groot. En Usenet, waar het oorspronkelijk voor bedoeld is, heel klein. (berichtjes verzenden voor discussies etc.)

Usenet is net zo groot als de retentie van de aanbieder. D.w.z. "normale" providers hebben maar zo'n 14 dagen retentie, dus dat is nog wel te behappen. Alles wat ouder is dan 14 dagen, wordt weggehaald, en er is weer plaats voor nieuwe files. Daar is usenet dus niet zo groot.

Retentie van 2 jaar is ook mogelijk, maar daar hangt een prijskaartje aan. Meestal kun je daarvoor niet meer terecht bij je provider, en moet je een abonnement nemen bij een dienst als Giganews of iets dergelijks. Je betaalt dan b.v. 30 cent per GB, of je zit aan een maximum per dag. Bij die diensten is usenet inderdaad gigantisch groot, omdat zo'n beetje alles wat de laatste 2 jaar is gepost, wordt bewaard.

Per provider verschilt het aanbod ook. Sommige providers geven niet alle groepen door.