Backup maken hoe werkt dat ?

ik wil weten hoe dat het werkt want ik dacht bij een backup dat het het volledige systeem wordt na gekopieerd wordt maar ik zie dat het maar 20gb in beslag neemt en als ik een systeemkopie wil maken kon het niet omdat het niet NTFS is geformateerd wat bedoelen ze daarmee ? sorry voor de 2 vragen :p

Toegevoegd na 11 uur:
dus ik wil een volledige backup maken bv als hij crasht dan moet ik gewoon die backup in doen en heb alles terug zo wil ik het hoe moet ik dat doen ??

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Hardware

Het beste antwoord

Je hebt NTFS en FAT, dat zijn tenminste de meest voorkomende.

Om een systeembackup goed te kunnen maken, mag de pc niet draaien, want dan zijn er altijd bestanden in gebruik waar niks mee gedaan kan worden.

Je hebt dus een apart programmatje nodig, die je pc kan opstarten vanaf cdrom en dan dat programmatje kan draaien en dan een systeembackup kan maken van je vaste harde schijven naar een dvd of nog handiger een externe harde schijf.

Niet altijd, maar vaak is het dan wel belangrijk dat zoiets FAT geformateerd wordt, dat kan heel makkelijk met een programmatje dat FATconverter heet.

Het programma wat ik gebruik om mee te backuppen is Nero Backitup, daar kan ik een opstart cd mee maken en van daaruit kan ik de systeembackup maken.

met PING (partition image not ghost), moet het ook kunnen.

Meestal zijn het linuxbased programma's.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

dat je backup van het volledige systeem maar 20 gb is (orginele grootte?) kan te maken hebben dat je backup programma de data compacter op slaat, (denk aan een soort winzip of winrar methode)

het probleem dat je krijgt bij een systeemkopie, kan wezen dat je grote bestanden op je pc hebt?

bestanden groter dan 4 gb (weet niet zeker) kan je niet verplaatsen naar een partitie dat als FAT of FAT32 is opgebouwd.

hierdoor kan het wezen dat je het als NTFS moet formatteren of in jouw geval zal ik converteren.

Je kunt heel makkelijk een partitie converteren door de onderstaande stappen uit te voeren.

Om een station te converteren volgt u de onderstaande procedure:

■1 Klik op Start en klik op Uitvoeren...

■2 Typ CMD en druk op .

■3 Op de opdrachtprompt, typ CONVERT C:/FS:NTFS en druk op .

■(In de tekst hierboven kan C: worden vervangen door de stationsletter van uw keuze)

■4 Volg de instructies op het scherm om de conversie te voltooien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn verschillende manieren van backup maken:
- gespiegelde harde schijven; je hebt dan (minimaal) 2
harde schijven die continu een kopie van elkaar zijn
(RAID-systemen).
- een complete backup of kloon van je systeem. Deze
wordt meestal buiten Windows om gemaakt, door met de
backup/kloon software rebooten. De backup komt op een
andere harde schijf, netwerk of partitie.
- slimme agents (software) die tijdens Windows draait een
backup van je systeem maken, door een 'systeemfoto' te
maken en dat bestand dan opslaan.
- Windows backup om een backup van je data te maken
(dus niet van het hele systeem).

Grote bestanden (>4 GB) kunnen niet op een FAT geformateerde schijf en zul je juist NTFS moeten gebruiken.

In deze vraag http://www.goeievraag.nl/vraag/image-backup-windows-xp.99382 wordt naar deze software verwezen: http://www.runtime.org/driveimage-xml.htm

Dit lijkt me een goede oplossing voor je backupprobleem.