Wat is het verschil tussen i3 , i5 en i7 processoren

ik wil een nieuwe pc kopen. Ik dacht dat i7 het snelste was, maar ik lees dat sommige i3 en i5 processoren beter presteren, dus nu vraag ik mij af wat het verschil is tussen die i nummers van Intel

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Hardware
1.9K

Antwoorden (2)

Het zijn in feite merknamen van Intel net als je vroeger Pentium II had e.d. Maar binnen de i3, i5 en i7 lijn heb je ook weer verschillende types.

Als je precies wilt vergelijken dan kan je tests opzoeken(benchmarken heet dat).

Toegevoegd na 1 minuut:
In de afbeelding een overzicht van de verschillen.

Toegevoegd na 6 minuten:
De naamgeving is in feite een versimpeling en je kunt er min of meer er vanuitgaan dat de i7 sneller en luxer is dan de i5 en de i5 sneller dan de i3.

In de link Engelstalige informatie over de benchmark test en een vergelijking tussen de processor lijnen op notebookcheck.net.

Toegevoegd na 12 minuten:
Omdat het je ook gaat om het kopen van ene PC is mijn advies om je niet blind te staren op een i7. Een PC met een i5 kan soms goedkoper zijn, waardoor er ook meer budget is voor voldoende werkgeheugen, grafische kaart en een goede harde schijf. Je kunt de prestaties van chips nauwgezet meten, maar het totaalplaatje is de combinatie van hardware in de computer. Koop je een pc met een dure chip en weinig werkgeheugen en slechte koeling en matige grafische kaart, dan preseteert het systeem in totaal ook ondermaats.

Daarnaast is het leuk dat een i7 4 cores heeft en 8 threads aan kan (dus 8 processen tegelijk kan bewerken), maar dan moet de software hier ook wel mee uit de voeten kunnen.

In het totaalplaatje van de prijs/kwaliteit/stroomverbruik springt de Core i5-520M er beter uit dan de i7, aldus notebookcheck.net
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Naast het aantal cores, is natuurlijk ook de kloksnelheid van groot belang. Dus je dient gewoon alle types naast elkaar te leggen. Verkijk je trouwens niet op de processor ook het geheugen is belangrijk, is het geheugen te traag dan staat je processor te wachten.