Laptop cmos batterij leeg-laptop functioneert nog prima desondanks-kan ik deze gewoon laten zitten ?

Een oude laptop (Compaq CQ-57) welke ik gebruik voor discord gamen (headset), om de game pc die daarnaast staat te ontlasten van extra cpu verbruik heeft een lege cmos batterij. de laptop is van 2012, maar functioneert nog prima, ook met de lege cmos batterij (niet de accubatterij, die gebruik ik niet - eruit gehaald - ipv adaptor). krijg bij opstarten wel een bios scherm dat cmos batterij leeg is maar draait op ubuntu en verder geen probleem ook al is de cmos batterij "dood". gekeken op internet en ja op een youtube video - kan het al raden - moet het hele godganselijke ding met talloze schroefjes en onderdelen tot op de printplaat uit elkaar gehaald worden om alleen deze cmos batterij te vervangen. ik heb hier geen zin en waag de gok er ook niet op want de laptop is nog prima te gebruiken. wat moet ik doen ? kan ik die cmos batterij nog gewoon laten zitten komende jaren ? is kans op lekken groot hierbij of valt dit te bezien ?

een jaar geleden
in: Hardware

Het beste antwoord

Ja, je kunt deze laten zitten.
De CMOS batterij is over het algemeen een CR2032-lithiumknoopcelbatterij.
Deze heeft normaal gesproken een houdbaarheid van vele jaren. Het lekkageniveau is extreem laag. Deze batterijen worden gebruikt in een breed scala aan apparatuur, waaronder afstandsbedieningen voor garagedeuren, draadloze sloten op auto's, sleutelhangerzaklampen, enz.
SimonV
een jaar geleden
SingingCoyote13
een jaar geleden
dank jewel voor je reactie dan laat ik em gewoon zitten. ik ben geen kei in uit elkaar monteren en weer in elkaar zetten dus dit is de enige oplossing voor mij.

Andere antwoorden (1)

Ja, je kunt de laptop gewoon laten zitten. De CMOS-batterij is alleen nodig om de tijd en datum bij te houden. Als je deze instellingen niet nodig hebt, heeft het geen invloed op de prestaties van de laptop.
10 maanden geleden