Waarom is de macbook pro 2020 ineens veel duurder als vorig jaar ?

Ik had precies een jaar geleden de MacBook Pro 2020 voor 1190€ gekocht en ik zie nu dat die bijna overal voor 1300-1400€ te koop is , waarom is de prijs gestegen vooral nu de MacBook Pro 2022 uit is met de M2 chip? Normaal zou ik verwachten dat het model uit 2020 dan juist daalt in prijs .. vreemd die Apple

een jaar geleden
in: Hardware
1K

Antwoorden (1)

Deze prijsstijging geldt voor de meeste Apple producten. De recentelijk sterker wordende dollar heeft Apple de kans gegeven om te experimenteren met wat er gebeurt als de prijs van Apple-producten stijgt.
Als de prijzen in andere landen gelijk zouden blijven, betekent dit dat Apple bij elke verkoop minder geld in dollars verdient.
Pp dat moment heeft Apple maar twee echte keuzes: de prijzen op peil houden en een deel van zijn winstmarges opeten, of de prijzen verhogen en het risico lopen klanten in die landen af ​​te stoten vanwege de nog hogere prijzen van Apple-apparatuur.

Daarnaast maken de hogere chipsprijzen de producten duurder. De productiekosten zullen zelfs tot 6 procent stijgen in 2023 . In deze context zullen veel van Apple's producten in 2023 nog prijziger worden.
SimonV
een jaar geleden