Kan een ventilator op een moederbord van een 3d printer beter blazen of zuigen?

Ik heb een losse printplaat (moederbord van een 3D printer) waarvoor ik een behuizing wil gaan maken. Dit moederbord heeft meerdere heatsinks die gekoeld moeten worden door een ventilator.

Omdat ik de behuizing zelf wil gaan ontwerpen, kan ik ervoor kiezen of de ventilator warme lucht naar buiten blaast, of koele lucht naar binnen. Wat is het beste? En waarom?

een jaar geleden
in: Hardware
1.5K
TurfGraver
een jaar geleden
Naar buiten blazen (geen obstakels om tegenaan te blazen).
En voldoende ventilatie ingangen (opnjuiste plaatsen) in behuizing natuurlijk.

Antwoorden (1)

Meestal gebruik je beide. Een om te zuigen en een ander om te blazen. Zo gaat je luchtstroom DOOR de behuizing i.p.v. dat je alleen maar (redelijk zinloos) onder- of overdruk creëert.
Overigens hebben veel behuizingen ook een unit met een voeding mét een ventilator. Dat zou ook een van de twee hierboven beschreven ventilatoren kunnen zijn. Meestal blaast die lucht naar buiten. In dat geval heb je alleen een ventilator nodig die naar binnen blaast.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden