Waarom zijn interne harde schijven zoveel duurder als externe?

Ik verbaas me meer en meer over het prijsverschil tussen interne en externe harde schijven, ook als het om hetzelfde type gaat.
Ik heb op YouTube eens een jongen 12 van die externe uit zien pakken die wel een SATA verbinding hadden, en daarmee een hele berg geld bespaarde. Het waren exact dezelfde schijven als de interne.

*Ik weet dat sommige interne HDD's wel echt beter zijn, zoals WD Purple en WD Red.

2 jaar geleden
in: Hardware
2.2K
DonnyDoe
2 jaar geleden
Nou snap ik het: die jongen op YouTube die hoefde die snelheid niet te hebben. Het ging om langdurige opslag. Om wel snel weg te kunnen schrijven van zijn pc, had hij als tussenverbinding een supersnelle SSD geplaatst. Dat het daarna langer duurde, maakt dan natuurlijk niet uit.
Maar dan blijft nog 1 ding over: als ik zelf goedkope HDD's in mijn pc wil hebben voor langdurige opslag, dan kan ik die dus niet zo kopen.
Of moet ik "langdurige opslag" heel letterlijk gaan nemen en een externe HDD vol met data opbergen in een kast? ;-)

Antwoorden (2)

Het is een goed bewaard geheim dat externe schijven soms fors goedkoper zijn dan de interne variant. In zo'n kastje zit echter vaak een normale 3,5"-schijf met een sata-aansluiting, die je ook prima voor in je desktop kan gebruiken.

Prijsverschil
Er is vaak een kortere garantie op een externe schijf en deze schijf wordt doorgaans minder vaak ingeschakeld dan een interne schijf. Minder vervangingen onder de garantie verlagen de kosten voor de fabrikant, dus kan een lagere verkoopprijs gevraagd worden.
Er is meer marktvraag naar externe schijven, ze kunnen dus in grotere hoeveelheden worden geproduceerd, daardoor daalt de prijs ook.
SimonV
2 jaar geleden
Grootste reden dat Interne drives duurder zijn dan externe is dat de externe enclosure vaak tot altijd uitgerust is met een 5400 rpm drive, dit samen met de uiterst trage toegangstijd maakt het geschikt voor een externe drive waar de USB interface vaak de bottleneck is, maar als drive voor in je computer wil je z'n externe broertje echt niet hebben.

Voor snelheid, lage latency, en grote cache moet gewoon meer betaald worden, dat is weggegooid geld bij een externe interface die de snelheid van een voor interne bouw bedoelde drive niet gaat bijhouden.